Idee?
'Toen ik nog jong was, een jaar of 10, 12, kende ik een meisje dat
- net als in de film - een grootvader had die haar misbruikte. Dat heeft diepe
indruk op mij gemaakt. Als kunstenaar is het mijn taak zulke zaken aan het
publiek te laten zien. Filmmakers krijgen geld om hun dromen te verwezenlijken,
maar dat geld moeten ze wel goed gebruiken.'
Pessimistisch?
'Ik ben
heel pessimistisch, maar ik vind dat mensen de werkelijkheid onder ogen moeten
zien. Films zijn er niet om oplossingen voor problemen te vinden, ze zijn er om
de problemen aan te kaarten. Dat er onder de arme bevolking geen onderlinge
solidariteit is, komt omdat ze worden geconditioneerd door armoede en
onrechtvaardigheid. De film moet een stimulans zijn voor mensen om te veranderen
. En ik bied het publiek wel een beetje hoop. Aan het eind van de film laat ik
het regenen, waarmee de zonden van de mensen symbolisch worden weggespoeld.'
Invloeden?
'Als jongetje kocht ik stukjes film, en later heb ik een
filmclubje opgericht. Ik was gek op film, maar straatarm. Ik kocht kaartjes voor
een voorstelling door ze te ruilen voor boeken. Voor twee boeken kreeg ik één
kaartje. Grote helden zijn Kubrick en Fellini, die laatste vooral omdat hij ook
vaak niet-professionele acteurs liet meespelen in zijn fílm. Dat doe ik ook
altijd. Als mensen op straat mij vragen om een rol, vraag ik wat ze kunnen en
schrijf ze vervolgens in mijn film.'
Ambities?
'Zoveel films maken
als maar kan. Ik barst van de verhalen. Mijn volgende project zal Rat fever
heten en gaan over een marginale dichter, en opnieuw over hoe mensen met
onrechtvaardigheid omgaan?'
Filmen in Brazilië?
'Heel moeilijk (hij
doet zijn legerpetje af en toont lachend zijn grijze haren). Er is geen
filmschool, geen materiaal, helemaal niets. Je moet hier sterk zijn om een
project van de grond te krijgen.'
Bog of Beasts wordt nog vertoond op:
woensdag 31 januari, 19.15 uur, Pathé 5
donderdag 1 februari, 10.30 uur,
Pathé 5
zaterdag 3 februari, 13.15 uur, Pathé 4