'Als er geen Brad Pitt of Tom Hanks in je film zit, is er volgens mij maar een manier om er voor te zorgen dat mensen in het buitenland naar je film gaan: als journalisten erover schrijven.' En daarom zitten wij begin december in Berlijn bij de Duitse regisseur Florian Henckel von Donersmarck aan de huiskamertafel. Om te praten over Das Leben der Anderen, een indrukwekkende karakterstudie van Stasi-kapitein Gerd Wiesler, die in 1984 - de Muur staat nog fier overeind - begint te twijfelen aan de rechtvaardigheid van zijn afluisterwerk, de onkreukbaarheid van zijn meerderen, en de invulling van het socialisme in de DDR.
U bent geboren in 1973, hebt als kind gewoond in New York, Frankfurt, Brussel en West-Berlijn, maar nooit in Oost-Duitsland. Waarom dan toch een film over de DDR?
'Mijn moeder komt uit het Oosten. Ze werd geboren in Magdeburg. Ze kwam nog voor de Muur gebouwd werd al naar het Westen, maar een deel van de familie en vrienden bleef achter in de DDR. Als kind ben ik vaak mee geweest als we op bezoek gingen. En telkens voelde ik de angst.'
Van wie?
'Vooral van mijn moeder. Het was duidelijk dat zij op een of andere Stasi-lijst stond. Iedereen die het land was ontvlucht werd immers als verrader van de goede zaak beschouwd. Bij de grenspost werd ze op alle mogelijke manieren vernederd. Zo werd ze standaard onderworpen aan een lichaamsonderzoek, en lieten ze haar ook altijd uren wachten. Als ze uiteindelijk terugkwam naar de auto trilde ze over haar hele lichaam.
En ik zag ook altijd de angst op de gezichten van de mensen die we in het Oosten opzochten. Het simpele feit dat ze met Wessies praatten had ongetwijfeld negatieve effecten op hun levens, hun carrières.'
Waarom gingen jullie dan toch?
'Het was familie. En weet je wat het gekke is, hoewel mijn moeder zo vernederd werd, en hoewel haar grootouders in de Tweede Wereldoorlog werden vermoord door de Russen, was ze toch communist. Ze geloofde er echt in, alleen niet zoals het in het Oostblok in praktijk werd gebracht.'
Gelooft ze er nog steeds in?
'Grappig, dat heb ik haar de laatste tijd niet meer gevraagd.'
Wat vond ze van de film?
'Ze vond hem goed, maar we hebben het niet echt over de politieke kanten van de film gehad. Meer over de persoonlijke dilemma's. Dat vond ik ook het belangrijkste in de film. Hoe maak je je keuzes. Doe je dat op basis van je principes of op je gevoel? Het is heel gevaarlijk om je alleen door je principes te laten leiden, maar ook heel gevaarlijk om je alleen door je gevoelens te laten leiden. Het is een van de grote uitdagingen in een mensenleven om daar een balans in te vinden.'