Idee?
'De acteurs in de film zijn vrienden van mij. Die ken ik al vanaf
de tijd dat we nog werkten voor het satirische tv-programma Pure monate (vrij
vertaald: pure lol-red.). Samen hebben we een productiemaatschappij opgericht en
geprobeerd een film van de grond te krijgen, The Last Days of N. van Storm.
Over een groep jonge filmmakers die naar Mozambique gaan, maar die film is er
nooit gekomen. Het vormde uiteindelijk wel de basis voor Bunny Chow. Alleen
waren het nu geen jonge filmmakers, maar stand up-komieken. En ze gingen niet
naar Mozambique, maar naar een festival in Oppikoppi. Dat festival bestaat echt
, en we hebben daar geschoten omdat festivals ideale locaties zijn. Het is alsof
je ineens duizenden extra's hebt. Daarna zijn we gaan 'retroscripting'; we
schreven - met terugwerkende kracht - een verhaal rondom de gebeurtenissen op
het festival.
Optimisme?
'In mijn film leven zwart, wit en
gekleurd gewoon naast elkaar en besteed ik zo goed als geen aandacht aan
kwesties als apartheid of de nasleep daarvan. Dat is geen overdreven rooskleurig
beeld, dat is gewoon wat ik om me heen zie. Ik woon in Johannesburg, en hoewel
dat de 'murder capital of the world' is, kan je daar heel goed leven. De meeste
wijken die vroeger gesegregeerd waren zijn nu gemixt. Er wonen iets van acht
miljoen mensen in Johannesburg en je moet gewoon even weten waar je niet moet
komen.'
Invloeden?
'Ik hou van de manier waarop Mike Leigh met zijn
acteurs werkt. Hoe hij eindeloos met ze improviseert en zo heel levensechte
acteerprestaties weet te krijgen.
Ik hou ook van Robert Altman en de
nonchalante manier waarop hij op dingen reageert. Zijn films zien er altijd
prachtig terloops uit.
En esthetisch hou ik heel erg van Spike Lee. Vooral
films als Do the Right Thing, dat heel erg over verschillende culturen gaat,
maar waarin hij niets mooier maakt dan het is.'
Ambities?
'Ik wil het
liefst, net als Woody Allen, elk jaar een film maken. Maar waar dat over zal
moeten gaan weet ik nog niet. Ik begin net. Ik weet wel dat het over relaties
zal gaan, want dat interesseert me meer dan actiefilms à la Hollywood.'
Filmen in Zuid-Afrika?
'Het is moeilijk om in Zuid-Afrika geld te vinden
voor het soort films dat ik wil maken. De mensen met geld zijn veertig jaar of
ouder, en die hebben allemaal nog onverwerkte zaken uit het verleden. Die willen
alleen films zien waarin wordt afgerekend met de apartheid, of commentaar wordt
geleverd op de politieke situatie in Zuid-Afrika. En dat zijn nou net de films
die ik niet wil maken.'
Bunny Chow wordt nog vertoond op:
donderdag 1
februari, 21.45 uur, Pathé 5
vrijdag 2 februari, 13.15 uur, Pathé 5
zaterdag 3 februari, 22.15 uur, Pathé 3