We hebben afgesproken bij café Vertigo in het Vondelpark. Ik herken haar meteen. Zonnebril en dikke buik. Kim van Kooten is namelijk vijf maanden zwanger. 'Ik ben zo moe dat ik zelfs als ik loop in slaap zou willen vallen,' bekent ze. 'Schildpadzwanger, noemen ze dat, geloof ik.'
De vermoeidheid steekt af en toe de kop op tijdens het interview, maar een bakje muntthee ('Grappig dat je een soort brandnetel in heet water hangt en dat dat lekker is.') sleept haar daar weer doorheen. En haar enthousiasme voor de film Alles is liefde, waarvoor zij het scenario schreef.
Alles is liefde is een romantische komedie waarin zes verhaallijnen door elkaar lopen. Rode draad is de komst van Sinterklaas naar Nederland. De acteur die Sinterklaas moet spelen overlijdt vlak voor de aankomst, en een toevallige passant (gespeeld door Michiel Romeyn) wordt gevraagd de rol van de Sint over te nemen. Dat doet hij met frisse tegenzin, waardoor hij uitgroeit tot mediaheld. Ondertussen volgen we de liefdesperikelen van onder meer een Bijenkorfmeisje dat valt voor een heuse prins, een homostel dat op het punt staat te trouwen, en een man die zijn vrouw heeft bedrogen met de juf van hun zoontje.
Alles is liefde is een romantische komedie, een genre waarin veel fout kan gaan. Waar heb jij het meest op gelet?
'Bij een romantische komedie moet je om alle personages kunnen lachen, maar omdat je met ze meeleeft moet je ook met ze kunnen huilen. Dat is het moeilijkste wat er is. Bij Alles is liefde had ik twaalf hoofdrollen, en het leek me spannend om het zo op te schrijven dat het even leuk is om elk van die twaalf rollen te spelen.'
Dat is wel heel sociaal voor een scenarioschrijver...
'Ja, maar ik ben ook actrice. Ik weet hoe belangrijk het is dat je bij het lezen van het script meteen zin krijgt om een rol te spelen. Ik had me ook voorgenomen dat elk personage een eigen karakter had, en een eigen manier van praten.'
Denk je bij het schrijven al aan bepaalde acteurs?
'Ja, bij alle rollen had ik vanaf het begin al iemand in gedachten. Dat heb ik nodig, dan schrijf ik makkelijker.'
Wie zoal?
Carice van Houten als het Bijenkorfmeisje Kiki, en Marc-Marie Huijbregts, al heeft ie nog zo'n kleine rol, als haar chef. Vooral vanwege zijn specifieke stemgeluid. En Anneke Blok als Simone.'
De rest zijn tegenvallers?
'Nee, absoluut niet, maar wel anders dan ik me had voorgesteld.'
Hoe ga je daar mee om als scenarioschrijver?
'In het begin werd ik daar knorrig van. Zo van: Hee, ik had andere koppen in mijn hoofd. Maar we hebben veel geld gekregen om een publieksfilm te maken, dus dan moeten er ook bekende koppen in. Maar als je kijkt naar de cast, dan is er altijd het gevaar bij mensen als Daan en Paul, en daar kunnen zij niets aan doen, dat heeft alles te maken met hun bekendheid, dat je naar Paul de Leeuw en Daan Schuurmans zit te kijken die een homostel spelen. Dat was mijn grootste angst, dat ze last zouden krijgen van hun bekendheid. Iemand als Anneke Blok is wel bekend in de toneelwereld, maar het grote publiek kent haar niet. Dan is het wat makkelijker om met haar personage mee te gaan. Gelukkig heeft Joram Lürsen, de regisseur, de acteurs allemaal zo goed geregisseerd, ik geloofde ze meteen. Ook Paul de Leeuw, die gewend is een zaal te pakken en de hoofdrol te spelen, stelde zich heel dienstbaar op aan het personage. En je kunt wel degelijk een publieksfilm maken die heel leuk is voor het SBS 6- én het VPRO-publiek. Dat zit ook al in de cast. Je hebt Wendy van Dijk én Michiel Romeyn, Thomas Acda én Paul de Leeuw.'
Denk je dat bewust zo breed gecast is?
'Ja, dat heeft zeker meegespeeld. In het begin was ik er ook wel bang voor dat het daarom zou mislukken. Maar ik ken de producenten [Jeroen Beker en Frans van Gestel van Motel Films-GB] gelukkig al heel lang en die vertrouw ik blind. Uiteindelijk vind ik iedereen goed gecast. Slim, maar wel met hart voor de film.'