Idee?
‘Eigenlijk was deze film bedoeld als een
dialoogoefening voor de film die ik hierna ga maken. Tegelijkertijd wilde ik het
thema van de realiteit onderzoeken: hoe je beeld van de werkelijkheid in elkaar
dondert als je vernietigende ontdekkingen doet. Vandaar die documentaireachtige
cameravoering. De premisse was zo gevonden, want of het nou om politiek of
relaties gaat, in feite is alles toch bedrieglijk? Zo zit het hele leven in
elkaar. Ik hoefde er alleen maar een concreet product als Wellness bij te
bedenken. Om de onbetrouwbare realiteit kracht bij te zetten, gebruikte ik geen
script, maar instrueerde de acteurs allemaal apart. Jeff Clark, die de hoofdrol
speelt, kreeg het ontzettend voor zijn kiezen. Hij is van nature totaal anders
dan Thomas, veel luidruchtiger. Ze zijn wel allebei onzeker, en dat buitte ik
maximaal uit. Jeff pompte zich op en wilde kostte wat kost iets aan iemand
verkopen. Ondertussen zei ik tegen zijn tegenspelers: wat je ook doet, je koopt
niks van die vent. Gemeen, ja.’
Je eigen vader…
‘Mijn vader speelt de manager van Thomas, een echte bullebak. Hij is in
werkelijkheid ook een zakenman, en hij verzamelt ook horzelnesten, net als
Thomas. De idiootste dingen haalde hij uit om ze te bemachtigen, dan sloop hij ’
s nachts de tuin van buurtbewoners in om er eentje uit een boom te zagen. Het
was lastig met hem te werken, want zijn reikwijdte als acteur is beperkt. Wat
Thomas van hem moet doen, herken ik uit mijn jeugd. Ik ben streng religieus
opgegroeid in Ohio. Ken je de documentaire Jesus Camp? Zo was mijn jeugd, maar
dan tien keer erger. Ik moest op straat vreemden aanspreken om Jezus te verkopen
.’
Ambities?
‘Bij het Sundance Lab heb ik
geld gekregen voor mijn volgende project, Free In Deed gaat het heten. Het is
gebaseerd op het waargebeurde, tragische verhaal van een autistisch jongetje dat
tijdens een intensieve bidsessie in een kerk overleed. In de tussentijd blijf
ik korte films maken en er tekent zich in mijn hoofd een vaag plan af voor een
film over de Tweede Burgeroorlog in Amerika. Ja precies, de aanstaande.’
Voorbeelden?
‘Ondoenlijk om nu een lijstje op te lepelen. Ik ben
filmdocent aan de universiteit schotel dus mijn studenten voortdurend talloze
klassiekers en grote regisseurs voor. Om er toch een te noemen: ik kan me nog
goed herinneren hoeveel indruk Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent
souffle où il veut (A Man Escaped – red.) uit 1957 maakte. Een fantastisch
filmtijdperk was dat. A Man Escaped lijkt een conventioneel gevangenis-
ontsnappingsdrama, maar aan het einde kom je erachter dat het eigenlijk over
iets heel anders gaat. De werkelijkheid is nooit wat het lijkt.’
Filmen in Amerika?
‘De achterdocht in Amerika is volkomen
gestoord tegenwoordig. In de K-mart wilden ze mijn camera afpakken en tijdens
het filmen in een winkelcentrum wandelt op de achtergrond vaag een
veiligheidsbeambte het beeld in, die zorgde ook meteen voor problemen. Het was
hartstikke verlaten daar! De mensen uit Warren waren erg vriendelijk en
behulpzaam, daar lag het niet aan. Gelukkig was ik een one-man-crew, en kon ik
veel van achter deuren en vanuit auto’s filmen.’
Wellness
wordt vertoond op:
Donderdag 31 januari, 19.15 uur, Pathé 7
Vrijdag 1 februari, 10.45 uur, Pathé 7
Zaterdag 2 februari, 13.15 uur
Pathé 7
Thomas Lindsey – middelbare leeftijd, slecht zittend pak – wil er wat van maken. Hij heeft twintigduizend dollar geïnvesteerd in afslankmiddel Wellness om er straks een veelvoud aan te verdienen. Kwestie van de wonderpillen nog even aan de man brengen. Regisseur Jake Mahaffy schetst de meedogenloze werkelijkheid rond een ijverige goedzak. Niet alleen Tiger-regisseurs John Torres en Omar Shargawi, ook Mahaffy gaf zijn eigen vader een belangrijke rol in zijn film.