Susanne Bier is moe. Of ik het erg vind als ze haar benen even op een stoel
legt? Nee natuurlijk. Waarop ze een van de antieke stoelen van het chique Hotel
d’Angleterre in Kopenhagen naar zich toe trekt en onderuit zakt.
De
Deense regisseur (geboren 1960) was de vorige avond aanwezig bij de Europese
première van Things We Lost in the Fire. ‘Ik heb vannacht bijna niet geslapen.
Dat had ik niet verwacht, want de film is vorig jaar oktober al uitgegaan in
Amerika. Blijkbaar is het toch anders als je de film ziet terwijl je vrienden en
familie in de bioscoop zitten.’
Things We Lost in the Fire is een
acteursdrama over Audrey, moeder van twee jonge kinderen, die haar man Brian
verliest na zinloos geweld. In het rouwproces zoekt ze steun bij Jerry, de beste
vriend van Brian. Zolang haar man nog leefde moest ze niets hebben van de aan
drugs verslaafde Jerry, maar het feit dat haar man Jerry nooit heeft opgegeven,
en de wetenschap dat Jerry Brian al vanaf zijn jeugd kent, maken dat Audrey in
Jerry nog veel van Brian terugziet.
Things We Lost in the Fire is de
eerste Amerikaanse film van Bier, regisseur van ondermeer de Dogma-film Open
Hearts en het vorig jaar voor een Oscar genomineerde After the Wedding. Met haar
eigenzinnige manier van filmen – handgehouden camera, veel extreme close-ups –
leek ze vast geworteld in de Europese cinema. Vanwaar de overstap?
‘Sam
Mendes [regisseur van ondermeer American Beauty en Jarhead–red.] speelde mij het
scenario van de film toe. Een mooi, menselijk verhaal van nieuwkomer Allan Loeb
. Mendes zocht iemand die het script wat zou kunnen opschudden. Het meer scherpe
kantjes zou kunnen geven. Er waren nog andere regisseurs in de race, maar mijn
contact met Mendes was meteen goed, en ik denk dat ik het daarom geworden ben.’
En... veranderde u het script?
‘Ik sleutelde wat aan de structuur
van het begin, zodat er meer spanning zou ontstaan. Ik veranderde ook het einde
, dat me iets te veel Hollywood was. En ik schrapte een romance die Jerry kreeg
met een meisje dat hij leert kennen tijdens een bijeenkomst van de Narcotics
Anonymous, de zelfhulpgroep van drugsverslaafden.’
Waarom?
‘Dit was niet hun verhaal. De film gaat niet over hun liefde, maar over de
liefde tussen Audrey en Jerry. En dan niet romantische liefde, maar de liefde
van twee mensen die elkaar nodig hebben.’
Audrey en Jerry
worden gespeeld door Hollywoodsterren Halle Berry en Benicio Del Toro. Kon u die
zelf kiezen, of waren ze al verbonden aan het project?
‘Die heb
ik zelf gekozen. Uit een heleboel acteurs, want goede rollen in Hollywood –
vooral voor vrouwen – zijn zeldzaam. Ik koos Halle, omdat ze zo veel dingen
tegelijk is. Een prachtige vrouw, maar ook hard en koud. Krachtig, maar ook
kwetsbaar. En ik koos Benicio vanwege zijn gevoel voor humor. Hij kan heel
intens zijn, maar zoekt altijd naar de humor in een scène. En als je die twee
bij elkaar zet kon ik me goed voorstellen dat ze zich net zo makkelijk tot
elkaar aangetrokken konden voelen als door elkaar afgestoten. Net als in het
verhaal.’
U slaagt er opnieuw in, net als in uw vorige films
, heftige emoties in de film, zoals verdriet, levensecht te laten overkomen. Hoe
regisseer je verdriet?
‘Dat is eigenlijk niet eens zo moeilijk.
Het is bijvoorbeeld veel makkelijker dan iemand te regisseren die in een winkel
een pak meel koopt. Want wat gaat er op dat moment door iemand heen? Waar denkt
hij aan als hij meel koopt? En laat dat dan maar eens zien. Bij verdriet is het
heel duidelijk wat je wilt laten zien.’
Maar in veel films
wordt het zo snel te veel. Spelen acteurs het te groot.
‘Dat ben
ik niet met je eens. Het gaat er niet om of iemand uitbundig lijdt, of juist
heel stil. Het gaat erom of het echt is. Of de acteur voelt wat hij speelt.’
Hoe ziet u of dat zo is?
‘Tsja... ik heb een ingebouwde
leugendetector, denk ik. Ik kan zelf ook helemaal niet liegen. Als ik mensen met
een smoesje afbel weet ik zeker dat ze door de telefoon heen kunnen zien dat ik
lieg.’
En hoe regisseer je verslaving?
‘Ik
wist helemaal niets van verslaving en ben daarom naar een aantal bijeenkomsten
van de Narcotics Anonymous gegaan. Het belangrijkste wat je daar ziet is dat die
mensen de macht over hun leven totaal zijn kwijtgeraakt. En als je niet langer
de baas over je eigen leven bent, maakt dat heel eenzaam. Benicio is daar ook
heen gegaan en we hebben veel over zijn personage gepraat. Wat er mis ging in
zijn leven, waarom hij verslaafd raakte, want in de film laat ik niets van zijn
voorgeschiedenis zien.’
U heeft een heel herkenbare stijl,
met veel extreme close-ups...
‘Je gaat toch niet vragen naar de
ogen, hè?’
Hoezo?
‘Die vraag moet ik al de
hele tijd beantwoorden.’
Je kan de film niet zien, zonder je
dat af te vragen. Ik weet dat ogen geacht worden de spiegel van de ziel te zijn
, maar ik vroeg me af of er nog andere redenen zijn waarom u ze zó close in
beeld bracht.
‘Vooruit dan maar. Dat van die spiegel van de ziel
klopt ook, maar ik heb gemerkt dat als je iets van heel dichtbij filmt, je het
lostrekt uit zijn omgeving. Een close-up werkt op die manier meer als een ‘wide
shot’. Het oog is niet langer onderdeel van het hoofd, maar wordt een landschap
, waarin zich een hele wereld kan afspelen.’
Had u final cut
[volledige zeggenschap over het eindproduct–red.] in Amerika?
‘
Nee. Ik had wel final cut bij al mijn Deense films, maar ik heb het nooit nodig
gehad. Je wilt het ook helemaal niet nodig hebben. Want stel dat je je recht op
final cut moet uitoefenen. Dan betekent dat dat er verschil van mening is tussen
de regisseur en de studio. Dan kan je als regisseur wel je zin doordrukken,
maar het gevolg is dan dat de studio zijn handen van de film aftrekt. Weg
promotie. Je kunt er maar beter samen uitkomen.’
Zoals bij
Things We Lost in the Fire?
‘Ik heb geen enkel probleem gehad met
de studio.’
Wat was het grootste verschil tussen werken in
de VS en in Denemarken?
‘De vragen. In Amerika stellen ze overal
vragen over. Je moet alles uitleggen. En eigenlijk is dat nog niet zo slecht.
Het dwong me in iedere geval om over allerlei zaken na te denken. Ik heb in
Amerika geleerd: als je het antwoord op een vraag niet weet, dan is die vraag
misschien wel relevant.’
Things we Lost in the Fire is de eerste Amerikaanse film van Susanne Bier, regisseur van oa de Dogma-film open Hearts en het vorig jaar voor een Oscar genomineerde After the Wedding.