Het begon als een experiment op een highschool in Palo Alto, Californië. Dat
was in 1967. Leraar Ron Jones kreeg zijn kinderen maar niet aan het verstand
gepeuterd waarom zoveel Duitsers zich in WO II lieten meeslepen door Adolf
Hitler, en dan moesten ze het maar voelen. Hij startte een beweging, The Third
Wave. Met als motto: ‘Kracht door discipline, kracht door gemeenschap, kracht
door actie, kracht door trots.’
Gemodelleerd naar het nazisme, maar
omdat Jones nieuwe regels stap voor stap invoerde had zo goed als niemand van
zijn leerlingen het door. Ook niet toen iedereen dezelfde kleren droeg, de
beweging een eigen symbool had, en iedereen elkaar op zelfde manier groette.
Het ‘succes’ van de beweging was zelfs zo overweldigend dat Jones het
experiment na vier dagen moest stopzetten. The Third Wave had zich over
verschillende scholen verspreid, leerlingen verraadden andere leerlingen die
zich negatief over de beweging uitlieten, en zelf benoemde bodyguards begonnen
wapens te dragen.
Jeugdboekenschrijver Todd Strasser schreef in 1981
over Jones’ experiment het boek The Wave, dat in hetzelfde jaar nog werd
verfilmd voor televisie door Alex Grasshoff . Beide waren een groot succes en
werden verplichte kost op veel scholen.
Eerder dit jaar ging in
Duitsland een nieuwe verfilming van het experiment in première. Ook de moderne
remake Die Welle van Dennis Ganser was een grote hit, en trok in Duitsland 2,6
miljoen bezoekers.
Ganser is van 1973 en woont in Berlijn. Hij is
net verhuisd naar een appartementencomplex aan de Sonntagstrasse in voormalig
Oost-Berlijn. De kamers staan nog vol dozen, zodat we voor het interview het dak
op gaan. Eerste vraag: Waarom The Wave? Gasner: ‘Het was al gedaan in Amerika,
maar de vraag bleef hoe zoiets in Duitsland eruit zou zien. En helemaal of dat
nu nog zou kunnen, nu we zoveel meer weten over de valkuilen en gevaren van het
fascisme. Iedereen denkt dat het hier niet meer kan gebeuren, maar ik heb altijd
gedacht dat als het fascisme destijds zo goed heeft gewerkt, dat dat best nog
een keer zou kunnen gebeuren.’
Vanwaar dat pessimisme?
‘Mijn vorige film, Napola, ging over elitescholen in de Tweede Wereldoorlog.
Mijn grootvader heeft op zo’n school lesgegeven. Hij was eerst student, maar op
zijn 19de kon hij daar al lesgeven. Dankzij die school schoot hij door de ranken
, en op zijn 26ste leidde hij als Oberst Leutnant een divisie Stalingrad binnen
. Mijn opa heeft nooit echt afstand genomen van die tijd. Hij zei altijd: “
Hitler heeft me een carrière gegeven.” En ook mijn oma bleef na de oorlog
voordelen van het systeem zien. Ze was opgegroeid in een arm gezin, en aan de
overkant van de straat woonde Erika, een meisje uit een rijk gezin. Erika keurde
mijn oma nooit een blik waardig, maar toen ze beiden bij de Hitlerjugend gingen
werd ze ineens door Erika uitgenodigd voor een feestje. Volgens mijn oma was
dat de dag dat ze verliefd werd op Adolf Hitler. Deze gevoelens wilde ik
onderzoeken. Napola speelde zich 60 jaar geleden af, en voor veel jongeren is
dat te ver terug. Voor hun is Hitler iemand als Bismarck. Ik zocht iets waardoor
ik die gevoelens kon overzetten naar nu. En toen dacht ik aan The Wave.’
U kende de film?
‘Ik kende het boek. Dat moest ik lezen op school
toen ik twaalf was.’
Weet u nog welke indruk het boek toen maakte
?
‘Nog precies. Ik vroeg me af of dat zou kunnen gebeuren in mijn
stad, op mijn school. En vooral wat ik zelf gedaan zou hebben. Toen ik twaalf
was wist ik zeker dat ik bij het verzet zou zijn gegaan, maar hoe ouder ik werd
, hoe meer ik daar aan ben gaan twijfelen.’
U sprak met Ron Jones
, de leraar met wie dit allemaal begon. Waarom?
‘Ik wilde weten wat
er destijds echt gebeurd was, want ik ontdekte dat het boek en de tv-film nogal
verschilden van het oorspronkelijke experiment.’
Hoe?
‘In werkelijkheid was het nog veel heftiger. Jones vertelde me dat drie jongens
zich opwierpen als bodyguards, en dat een van hen zo doordraaide dat hij bommen
ging maken waarvan er een tijdens het knutselen afging, waardoor hij een hand
verloor.’
U schreef zelf mee aan de film, maar dit zit niet in de
film…
‘Mensen zouden het niet geloven. En Jones vertelde nog meer
ongelooflijke zaken. Er waren drie meisjes, slimme, mooie meisjes, die zich niet
wilden aansluiten bij de beweging. Al binnen een uur probeerden andere meisjes
hun vriendjes in te palmen! En vaak waren het de beste vrienden die elkaar
verraadden. Voor Jones was The Wave het bewijs dat als je een systeem op zijn
kop zet, er altijd wel mensen zijn die nog een rekening met je willen vereffenen
.
Ik maakte iets vergelijkbaars mee tijdens de opnamen. Er zit een
massascène in de film waarvoor we honderden extra’s hadden ingehuurd. De scène
speelt zich af in de aula van de school. Marco, een van de studenten, zegt iets
negatiefs over de beweging en volgers trekken hem het shirt van zijn lijf. We
waren al uren bezig met de opnamen en op een gegeven moment komt Max Riemelt,
die Marco speelt, naar me toe en vraagt of ik tegen de extra’s wil zeggen dat ze
iets rustiger aan moeten doen. Ik had nog iets van dat ie zich niet zo moest
aanstellen, maar toen liet hij me allemaal schrammen en blauwe plekken zien. Ik
sprak met de extra’s, maar die keken allemaal naar Jürgen Vogel, die Rainer, de
leraar en leider van de beweging speelt. Toen hij ze toeschreeuwde dat ze rustig
aan moesten doen stonden ze gelijk in het gelid. Het is allemaal groepsdruk.
Toen het licht aanging was alles weer normaal. En de extra’s hadden genoten. En
zelfs de acteurs hadden genoten. Ze beseften wel dat ze geschokt hadden moeten
zijn, maar het was toch ook leuk.’
De leerlingen in de
Amerikaanse tv-film zijn nogal eendimensionaal, archetypen. In Die Welle niet.
Hoe wist u dat te omzeilen?
‘Door mensen te beschrijven die ik ken.
Marco is gebaseerd op een vriend van mij, die net als Marco in de film op
waterpolo zit. Zijn vader verkocht verzekeringen en was vaak van huis. Zijn
moeder bleef dan alleen achter met Marco, dronk te veel en had affaires met
vrienden van ons. Karo [het enige meisje dat zich tegen de beweging keert – GB]
was het meisje op wie ik als 14-jarige verliefd werd, en ik had ook een type als
Tim [de bodyguard – GB] in de klas.
En, wat denkt u? Zou het nu
nog kunnen gebeuren?
‘Ik weet het niet. Als het niet kon gebeuren zou
dat natuurlijk prachtig zijn, maar ik weet het niet. Ik ben met Ron Jones naar
een talkshow op televisie geweest. Daar werd hem dezelfde vraag gesteld. Hij
antwoordde niet direct, maar kreeg vijf mensen in het publiek zover dat ze in
handen begonnen te klappen en te marcheren. Ze waren nog maar net begonnen of
onderbrak hij ze en zei streng: “Neeneenee, niet zo, maar zo! Twee keer snel en
een keer traag.” En iedereen klapte braaf in de maat. Ook de presentator. Na een
paar minuten vroeg hij de mensen: “Wat klopte hier niet?” Pas toen hadden ze
door wat er gebeurd was. Dat ze zo uit het niets ineens bevelen opvolgden. Hun
excuus was dat het televisie was, en daar wordt je geacht te doen wat gevraagd
wordt. Precies, mensen doen wat ze geacht worden te doen.’
Hoe snel laten mensen zich meeslepen door een totalitaire beweging? Verontrustend snel, bleek uit een experiment op een Amerikaanse high school. Na een boek en een tv-film is er nu ook een film, Die Welle, van de jonge Duitser Dennis Gansel.