Die benen, die hangen inmiddels over de leuning van de fauteuil in het
keurige Soho hotel in Londen. Stil zitten is lastig. ‘Mijn adrenalinelevel
breekt records!’ Sinds de première tijdens het Amerikaanse Telluride Film
Festival in september is ‘haar’ Juno, een komedie over een zwanger ad rem
tienermeisje, troetelkindje van pers en publiek.
Met haar hippe
zwarte boblijn en een doodshoofd met hartjesogen op haar T-shirt lijkt de
universitair geschoolde Cody eerder op een oudere versie van haar hoofdpersoon
Juno dan het prototype stripper. Achteraf ziet ze haar werk in de seksindustrie
vooral als vlucht. ‘Mijn leven was een zootje destijds. Door een pruik en
verzonnen naam kon ik letterlijk iemand anders worden.’ Ze belandde in de wereld
van telefoonseks en peepshows. ‘Ik had meer glamour verwacht. Maar ik werkte
zelfs met een prikklok. Het enige verschil met kantoor was dat ik op een podium
stond en danste op Metallica.’
Filmproducent Mason Novick volgde
haar grappig beschreven belevenissen op haar weblog The Pussy Ranch en vroeg
haar een scenario te schrijven. ‘Natuurlijk dacht ik eerst dat hij een pervert
was! Als je naakt op internet staat, ben je geneigd mails wat kritischer te
bekijken.’ Daarbij: erg competitief is ze niet. Zo’n omgeving waar mensen over
lijken gaan, leek haar niets. ‘Ik zag het nut er niet van in een scenario te
schrijven dat toch in een lade zou belanden.’
Toen Novick in de
International Movie Database bleek te staan en haar blééf mailen, gaf ze toe.
Het idee voor Juno was een inval; het scenario schreef ze op instinct. ‘Een
pijnloos proces. Onwetendheid is een zegen’. Met dezelfde naïviteit toog ze naar
Hollywood. ‘Het is een klein filmpje’, waarschuwde Mason nog. ‘Misschien, heel
misschien wil iemand het maken.’ Ze stonden in de rij.
De rol van
aanstormend talent speelt Cody met verve. Ze is inmiddels naar Los Angeles
verhuisd, schreef een televisieserie gebaseerd op een idee van Spielberg en
werkt aan nieuwe scripts. Maar helemaal habitué is ze nog niet. ‘Toen ik de
Hollywood Breakthrough Award won, stond ik opeens naast Brad Pitt in de
coulissen. En de cast van Hairspray! Toen ik mijn camera tevoorschijn haalde om
foto’s te maken van Zac Efron, rolde Jason (Reitman, de regisseur van Juno red
.) met zijn ogen. ‘Alsjeblieft. Maak geen foto’s van de cast alsof je twaalf
bent.’ Een droomavond. Maar ik oefen mijn Oscarspeech stiekem ook al vanaf mijn
vijfde.’
Het kan raar lopen. Het ene moment staat ze te strippen in het koude Minnesota, het volgende krijgt ze telefoontjes van Steven Spielberg en maakt ze kans op een Golden Globe. Scenarioschrijfster Diablo Cody heeft een bliksemcarrière achter de rug. ‘Hoezo, met beide benen op de grond blijven? Die instelling snap ik niet.’