Dat het commercials betreft van ruim een minuut per stuk, mag de pret niet
drukken. In opdracht van het IDFA verzon reclamebureau TBWA een campagne met als
slogan ‘De werkelijkheid verzin je niet’, waarmee een breder publiek moet
worden aangesproken. Van Diem werd gevraagd een aantal filmpjes te maken waaruit
zou blijken dat de werkelijkheid vaak vreemder is dan fictie.
‘Een
groepje speelfilmmakers bedenkt een aantal verhalen die eigenlijk te
onwaarschijnlijk zijn om te verfilmen – dat was het idee’, vertelt Van Diem. ‘
Vervolgens blijkt het dan om verhalen uit bestaande documentaires te gaan. Bij
die opzet zag ik meteen een bepaald soort docudrama voor me. Ik moest denken aan
de documentaire De keuken van Kok, waarin je Jan Marijnissen tijdens een SP-
vergadering ziet uitvallen tegen Agnes Kant. Het ongemakkelijke realisme van
vooral die scène leek me perfect voor deze commercials. We hebben goed gelet op
de cameravoering en lichaamstaal in die docu, vooral voor het filmpje met Frank
Lammers en Martin Koolhoven die in een lamlendige scriptbespreking verwikkeld
zijn.’
Van Diem heeft de laatste jaren veel reclamespotjes gemaakt.
Haalt een regisseur met een Oscar op z’n cv daar bevrediging uit? ‘Het leuke aan
commercials maken is dat je stilistisch steeds weer iets anders kunt proberen.
Het maken van deze IDFA-filmpjes in het bijzonder vond ik uitermate leuk en
inspirerend. Ook omdat ik met mensen uit de speelfilmwereld kon werken
natuurlijk, en niet de minsten. Ik merkte dat iedereen er echt plezier in had en
zijn stinkende best deed. Het docudrama bleek een inspirerend genre om mee te
werken.’
Eerder dit jaar op het Nederlands Filmfestival liet Van
Diem nog weten geen zin meer te hebben hier nog een speelfilm op te nemen. Nam
die zin bij het maken van deze commercials niet weer een beetje toe? ‘Die kwam
voor het eerst in lange tijd weer opzetten, absoluut. De afgelopen jaren heb ik
regelmatig aan Amerikaanse films gewerkt, die weliswaar nooit voltooid zijn,
maar ik heb wel castings en repetities meegemaakt met Amerikaanse acteurs. Om nu
weer eens in je moerstaal te kunnen werken, was enorm bevrijdend. Ik blijf van
mening dat het Nederlandse filmklimaat niet erg uitnodigt, met z’n tientallen
commissies waar een vreselijk nivellerende werking vanuit gaat. Maar het bloed
kruipt waar het niet kan gaan, dus als er een keer een goed, haalbaar idee is
voor een Nederlandse speelfilm, komt het er misschien wel weer van. Al vrees ik
dat de meeste dingen die ik verzin gewoon te duur zijn voor Nederland.’
De IDFA-commercials van Mike van Diem draaien sinds eind oktober in de
Nederlandse bioscopen.
Oscarwinnaar Mike van Diem is terug met maar liefst drie Nederlandstalige films, waarvoor hij allerlei bekenden uit de Nederlandse filmwereld wist te strikken.