Mensenogen in een letterbak, een poppenhoofd met bloed, een vleesetende
plant.
Van Fessem: ‘Ik mag maken wat ik wil.’
Hoe is
dat zo gekomen?
‘In 1999 kreeg het festival een andere organisatie en
daar ben ik met een ontwerp voor de Silver Scream Award naartoe gegaan. Een
soort filmprojectormonster dat een oog aanvalt.’
Dat is daarna
ook de Lifetime Achievement Award geworden.
‘Ja, de oeuvreprijs die
elk jaar wordt uitgereikt.’
Het zijn niet de minsten die jouw
creaties in hun prijzenkast hebben staan: Wes Craven, Paul Verhoeven, Terry
Gilliam.
‘Ik hoop dat ze het een leuk object vinden.’
De laatste jaren zijn je beeldjes onveranderd. Heb je geen ideeën meer?
‘Ideeën zat, maar het uitvoeren van een ontwerp kost zeker een maand en ik kan
niet teveel tegelijk doen.’
Wat doe je dan nog meer?
‘
Na mijn studie medische biologie heb ik kort een bedrijfje gehad waarmee ik
rekwisieten maakte voor televisieseries en reclamefilmpjes. Maar het was lastig
om daarvan te leven.’
En toen?
‘Toen ben ik gaan
werken als forensisch technisch expert bij de Amsterdamse politie. Ik help mee
met het onderzoek op de plaats delict.’
En daarnaast maak je
enge beeldjes?
‘Ja, dat is m’n hobby geworden. Ik heb nu anderhalve
week vrij genomen om de Silver Scream Award, de Black Tulip Award en de
oeuvreprijs weer in elkaar te zetten.’
Kunnen ze voorlopig mee?
‘Zeker. Daar heb ik ook lang naar gezocht. De Silver Scream Award is nu echt
een sterk iconografisch ontwerp, een goed herkenbare zilveren schreeuw.’
Hebben je horrortrofeeën en je werk bij de politie ergens iets met elkaar te
maken?
‘Nee. Naar het festival ging ik altijd al als fan, daar gaat
het over fantasie en is het leuk en gezellig. Mijn werk is dat meestal niet.’
Forensisch technisch expert Paul van Fessem ontwerpt al sinds 1999 de enge beeldjes voor de prijswinnaars van het AFFF.