De Britse regisseur
Stephen Frears (1941) is een van de weinige belangrijke regisseurs die zich
niet nadrukkelijk met het scenario bezighoudt. Hij schrijft ze niet, en gaat ook
niet op zoek naar verhalen. Als Frears geen film maakt zit hij thuis… en wacht
. Wacht tot er een script voorbij komt waarin iets zit dat ‘tot leven gekust’
kan worden. Wat dat precies is weet hij niet. ‘Waarom ik iets mooi vind is
onbewust. Daar kom ik meestal pas tien jaar later achter.’
Misschien
hadden we Frears dan ook tien jaar later moeten spreken over zijn nieuwe film
Chéri, want hoewel hij helemaal naar Amsterdam kwam om de film te promoten,
bleven zijn antwoorden kort, teleurstellend kort.
‘Jij wil
anekdotes omdat je wilt mythologiseren,’ werpt hij mij halverwege het interview
voor de voeten als ik hem probeer te bewegen iets langere antwoorden te geven. ‘
Journalisten liegen en creëren illusies. In mijn films haal ik de illusie juist
weg, omdat ik de essentie van het menselijk gedrag wil blootleggen.’
Het is een van de weinige keren tijdens het gesprek dat hij iets van zijn
drijfveren en ideeën wil prijsgeven. Verder beperkt hij zich tot korte,
feitelijke antwoorden, waaruit je niet zou vermoeden dat je tegenover de maker
zit van sprankelende films als
My Beautiful Laundrette,
The Grifters,
Dangerous Liaisons en
The Queen.
Chéri, naar een roman van de Franse schrijfster
Colette (1873-1954), is niet van hetzelfde niveau als bovenstaand viertal, maar
sprankelt – met name in de dialogen – wel degelijk. De film vertelt het verhaal
van de oudere courtisane Léa de Lonval (Michelle Pfeiffer) die de jonge,
beeldschone Chéri (Rupert Friend) onder haar hoede neemt, en dan – tegen haar
eigen verbazing in – verliefd wordt.
Kende u Colette?
‘Ik wist dat ze schrijfster was, maar ik had nog nooit iets van haar gelezen.’
En kende u de tijd waarover ze schrijft, de ‘belle epoque’?
‘Nee, en
dat interesseerde me ook niet. Netzomin als de 18de eeuw trouwens [waarin
Frears’ doorbraakfilm Dangerous Liaisons zich afspeelt–red.]. Ik ben omringd
door mensen die veel slimmer zijn dan ik en me over vanalles en nog wat
adviseren. Over de kleding, de meubels, de huizen. Het is het werk van de
regisseur om vragen te stellen. Alles wat ik doe is vragen stellen.’
Zegt de film ook iets over het leven nu?
‘De film gaat over rijke
mensen, en rijke mensen zijn – zeker sinds Thatcher en Blair – heel dominant
geworden in onze maatschappij. Dat is nu allemaal op een ramp uitgelopen, en wat
dat betreft kan je wel zeggen dat de film extreem voorspellend is.’
Als Chéri over een oude man en een jonge minnares was gegaan, was de man al
gauw als ‘dirty old man’ weggezet. Was u niet bang dat dit het verhaal van een ‘
dirty old woman’ zou worden?
‘Dat is nog niet eerder bij me opgekomen
. Op de een of andere manier werkt het bij oudere vrouwen niet zo. Je gunt die
vrouwen hun jonge minnaar.’
Was het moeilijk Michelle Pfeiffer
voor deze rol over te halen?
‘Nee. Ik belde haar op een vrijdag en
zei dat ik een goed script voor haar had, en op maandag zei ze: “Ja, natuurlijk
doe ik mee.” Ze is ook niet gek, ze weet donders goed wat een goed script is.’
Ze speelt een courtisane en moet regelmatig uit de kleren. Leverde dat problemen
op?
‘Daar kwamen we samen wel uit. Je kan acteurs niet iets laten
doen wat ze niet willen. Je moet situaties zo maken dat ze zich durven laten
zien. Fysiek en psychisch.’
Er is wel naakt, maar weinig seks…
‘Dat is een kwestie van smaak, lijkt me. Seks is vaak zo saai.’
Ik zeg het, omdat op de poster van de film staat: ‘’Geef je over aan een
opwindend spel van verleiding’, wat zo’n beetje haaks staat op de werkelijke
inhoud van de film.
‘Dat hoor ik voor het eerst. Het staat niet op de
Engelse poster. Ik weet zo weinig van marketing dat ik dat graag aan anderen
overlaat. Maar als ik dit zo hoor, denk ik dat ik er toch wat meer bij betrokken
zou moeten zijn.’
Nadat u Michelle Pfeiffer had gecast, moest u
op zoek naar iemand die Chéri kon spelen, een verwende mooie jongen die volgens
Léa iemand is zonder enige persoonlijkheid. Hoe vind je zo iemand?
‘
Ik vond Rupert al aardig toen hij de kamer binnenkwam.’
Wij
moeten ons met deze verwende, mooie jongen kunnen identificeren. Waarom dacht u
dat Rupert Friend daartoe in staat zou zijn?
‘Hij deed een goede
auditie. Hij ontroerde. Was kwetsbaar. Hij zal wel de scéne hebben gespeeld
waarin Chéri, die de zoon van een courtisane is, zegt dat hij zich net als alle
andere, weggemoffelde kinderen van courtisanes een wees voelt.’
Was het belangrijk dat ook Michelle Pfeiffer hem aardig vond?
‘Ik heb
haar een tape van Ruperts auditie gestuurd, en zij antwoordde dat hij er wel
uitzag als iemand op wie zij verliefd kon worden. Toen ze elkaar ontmoetten
klikte het ook gelijk. Godlof, want anders waren de opnamen 400 keer moeilijker
geworden, en had je het ook in de film teruggezien.’
In uw
laatste drie films zijn er steeds hoofdrollen voor sterke, oudere vrouwen; Judi
Dench in Mr Henderson Presents, Helen Mirren in The Queen, en nu Michelle
Pfeiffer in Chéri. Toeval?
‘Die films zijn er, en het lijkt dat daar
ergens een verband is. Maar waarom ik nu precies die drie films achter elkaar
heb gemaakt, ik zou het niet weten. Dat ligt ergens in mijn onbewuste opgeslagen
.’
U heeft zich de vraag zelf nog niet gesteld?
‘Jawel
, en ik kwam tot de conclusie dat het wellicht iets met mijn moeder te maken
heeft. Helen Mirren in The Queen zeker, die lijkt wel wat op mijn moeder.
Michelle Pfeiffer minder. Maar ik kan je het antwoord nog niet geven, want dat
moet mijn verstand nog bereiken.’
Chéri gaat donderdag in
première.
Stephen Frears kwam speciaal naar Amsterdam om zijn nieuwe film Chéri te promoten. Maar hij bleek weinig spraakzaam. ‘Ik kan je het antwoord nog niet geven, want dat moet mijn verstand nog bereiken.’