De film bestaat louter uit archiefmateriaal over de reis om de wereld door de
Graf Zeppelin in 1929. Buiten boord zien we hoe men zich opmaakt voor de Tweede
Wereldoorlog. Aan boord zijn we getuige van een geheime liefdesgeschiedenis
tussen de Amerikaanse journaliste Grace Drummond-Hay, de enige vrouw aan boord,
en haar (veel) oudere collega Karl von Wiegand. De film combineert prachtig het
archiefmateriaal met voorgelezen fragmenten uit de dagboeken die Hay bijhield.
Idee?
Mensink: ‘Dertien jaar geleden werkte ik met Gerard Nijssen
aan de film Bleekneusje, ook een film met veel archiefmateriaal. Het bleek dat
we beiden de wens koesterden om een film te maken die zou bestaan uit 100%
archiefmateriaal. Gerard stelde voor een film te maken over Zeppelins wat ik
aanvankelijk nogal een jongensonderwerp vond. Toen hij een boek meebracht waar
deze reis in voor kwam en deze vrouw werd genoemd, ging het voor mij leven. Ik
wilde er een liefdesgeschiedenis van maken tussen Grace en een van de andere
passagiers. Later in de research ontdekte we dat er echt een liefdesrelatie
gaande was tussen Grace en haar oudere collega Karl von Wiegand. Dat waren
allemaal hele krachtige elementen bijeen. De reis, het archiefmateriaal, 1929 en
de liefde.’
De dagboekfragmenten worden voorgelezen door
actrice Poppy Elliott. Hoe vonden jullie haar en waarom koos je speciaal voor
haar?
‘Het is natuurlijk heel lastig als Nederlandse regisseur te
weten wat er op de Engelse stemmenmarkt te koop is. Wij vonden haar via een
stemmenbureau. Uit 25 stemmen hebben we haar gekozen. Ik was meteen geraakt door
haar stem, er klonken emoties in door. Bovendien kon ze mooi aristocratisch
spreken. Ik heb nooit spijt van de keuze gehad, want ze heeft het geweldig
gedaan.’
Inspiratie?
‘Eerlijk gezegd: Frederic
Wiseman, Peter Delpeut, Michael Winterbottom en Jane Campion.’
Ambities?
‘Ik wil nog een tweede roman schrijven en ben bezig
mijn volgende films voor te bereiden. Speelfilms maken? Ik zal het zelf niet
opzoeken, maar ik zeg nooit nee.’
Een van de
programmaonderdelen tijdens dit IDFA is ‘niet normaal’. Heb jij bij het maken
van je films ooit gedacht: dit is niet normaal!?
‘Ja, heel vaak.
Mijn film maken was een hele klus, een enorme puzzel. Niet normaal zolang als ik
er mee bezig ben geweest. Dat geld overigens niet alleen voor mijzelf maar ook
voor mijn crew. Maar ik ben altijd tot het laatst toe gepassioneerd en geboeid
gebleven.’
Nog te zien tijdens IDFA:
DI 22.15 uur, Munt 9
WO 15.45 uur, Tuschinski 6
Verreweg de meeste films op het IDFA zien eruit als lange NOVA-items. Interessant door de inhoud, minder door de vorm. Maar in Ditteke Mensinks Farewell is de gekozen vertelvorm minstens zo belangrijk als de inhoud.