Idee?
‘Ik kom zelf uit een vissersdorpje in het zuiden
van Japan. De zee is altijd mijn theater geweest, en ik heb me voor deze film
laten beïnvloeden door wat ik toen om me heen heb gezin. Vermengd met ervaringen
uit mijn eigen leven. Ook ik woon alleen, kook alleen voor mezelf, en koop mijn
eigen kleren. En is het niet zo dat alle mannen op zoek zijn naar romantiek?
Vooral vissers hebben het zwaar een vrouw te vinden. Dat wilde ik laten zien.
Niet op en realistische manier, maar op een humanistische manier.’
Slapstick?
‘Ik hou niet van veel woorden. Ik wil mijn personages
niet laten zeggen wat ze denken, maar hun gedachten laten zien in hun acties,
hun bewegingen. Bovendien hou ik heel erg van de slapstick van Charlie Chaplin.
Als je die twee bij elkaar optelt kan je zeggen dat mijn film inderdaad soms
iets weg heeft van een zwijgende film.’
Invloeden?
‘Charlie Chaplin dus, hij is mijn god. Vooral vanwege zijn liefde voor de
medemens, die in al zijn films zit. En ook Bruce Lee, waar ik al van kinds af
aan naar kijk. Niet vanwege het vechten alleen, ook Lee laat zijn medemens in
zijn waarde. De mensen die hij verslaat toont hij geen minachting, maar juist
respect.’
Ambities?
‘Ik wil graag menselijke
drama’s blijven vertellen. Drama’s waarin de gevoelens zo universeel zijn dat ze
mensen over de hele wereld aanspreken. Voorlopig in Japan, maar ik sluit een
internationale carrière niet uit. Maar dan zal ik wel eerst Engels moeten leren
. (lacht)’
Filmen in Japan?
‘Ik ben als
regisseur nog maar net begonnen en ik weet nog niet zo heel veel van de
industrie. Maar het gaat goed met de cinema in Japan, en er komen steeds nieuwe
regisseurs bij. De concurrentie is dus groot.’
Te zien in
Rotterdam:
Vrijdag 30 januari: 22.15 uur, Cinerama 6
Zaterdag
31 januari: 10.15 uur, Pathé 1
Een visser heeft moeite contact te leggen met vrouwen, maar het geluk helpt een handje als een jonge vrouw en haar zoontje zich in de kast van zijn huis verstoppen. Beetje naïeve tragikomedie van de jonge Japanse regisseur Naito Takatsugu, waarin de maker veel compassie toont met zijn klungelende medemens.