Idee?
‘Vierenhalfjaar geleden zag ik het verhaal van
die vader op tv in een nieuwsbericht. Het maakte veel indruk op me, maar zoals
dat gaat bij nieuwsberichten was ik het al snel weer vergeten. Twee jaar later
bracht een vriend, die veel meer van die gebeurtenissen wist, het weer ter
sprake. Ik kwam erachter dat de berichtgeving in de media niet klopte en dat er
veel meer aan de hand was. Voor mezelf en voor een mogelijk publiek vond ik dat
ik het echte verhaal moest vertellen.’
Zwart-wit?
‘Samen met mijn cameraman maakte ik voor de opnames een aantal foto’s van de
acteurs en de locaties. De cameraman kwam met mooie, koele kleuren, maar voor
mij pasten ze niet bij het verhaal. Ik wilde dit verhaal recht doen en daarom
waren alle extra’s overbodig. Ik wilde een zo puur mogelijke film maken. Vandaar
dat ik koos voor zwart-wit. De vieze grijze tinten gaven daarnaast ook perfect
de sfeer weer van de haven waar de film zich voor het grootste deel afspeelt.
Van het festival wilden ze weten of mijn film in kleur of zwart-wit was.
Eigenlijk wilde ik toen invullen: grijs, maar dat kon niet, en uiteindelijk heb
ik dan maar zwart-wit ingevuld.’
Voorbeelden?
‘Toen ik had besloten om in zwart-wit te filmen heb ik samen met de crew de
Franse banlieu-film La Haine [van Matthieu Kassovitz–red.] gekeken, als
voorbeeld. Vanwege de stijl, en omdat ik het een krachtige film vond. Ik
bewonder vooral de geïmproviseerde camerabewegingen, de extreme close-ups en het
realisme.’
Ambities?
‘Ik zou niet weten wat
ik anders zou moeten doen dan films maken. Iedereen heeft zo zijn eigen manier
om iets over zijn relatie met de wereld te vertellen. Schrijvers gebruiken taal
, componisten gebruiken muziek en ik gebruik film. Elke dag word ik weer
geïnspireerd door de wereld om mij heen. Op het moment heb ik wel tien ideeën
voor een nieuwe film.’
Filmen in Taiwan?
‘Er
is in Taiwan maar weinig geld voor films en alles gaat heel traag. Ik ben al zo
vaak afgewezen voor subsidie. Een paar jaar terug had ik een briljant idee voor
een film, maar het budget was tien keer zo groot als dat van de gemiddelde
Taiwanese film. Ik verloor er veel geld mee. Er zijn veel Taiwanese regisseurs
van mijn generatie die, om hun tweede film te maken, een tweede hypotheek op hun
huis nemen of zelfs hun huis verkopen. Ik heb niet eens een huis. Al het geld
dat ik verdien stop ik in mijn films.’
No puedo vivir si ti
wordt vertoond op:
Woensdag 28 januari, 10:15 uur Pathé 4
Zaterdag 31 januari, 13:00 uur Pathé 4
De Spaanse titel van deze Taiwanese film betekent ‘I kan niet leven zonder jou’. Regisseur Leon Dai (1966) kwam er in zijn zoektocht naar een goede Engelse titel achter dat de Latijns-Amerikaanse passie veel geschikter was om het verlangen van de hoofdpersoon in No puedo vivir verwoorden. Dai vertelt in zijn tweede speelfilm het waargebeurde verhaal van een man die in de bureaucratische wirwar maar niet kan bewijzen dat hij ook echt de vader van zijn dochter is.