Idee?
‘Een jaar geleden zag ik op het nieuws een
verhaal over een loverboy. De politie had een jongen opgepakt die meisjes
versierde om ze in de prostitutie te laten werken. Vanuit dat idee heb ik een
scenario geschreven over jongeren die van het platteland naar de stad trekken.
Sinds eind jaren ’70, toen China zich meer open stelde, zijn er miljoenen
jongeren naar de steden verhuisd om hun dromen na te jagen. Maar omdat ze op het
platteland geen opleiding hebben gehad, worden de meeste van die dromen nooit
gerealiseerd en zoeken ze hun toevlucht in illegale baantjes.’
Maatschappijkritiek?
‘Het is niet mijn bedoeling om de
maatschappij of de regering te bekritiseren, het is meer een observatie van de
sociale problemen. Ik wil niet zeggen dat de mensen in mijn film goed of slecht
zijn. Ik wil laten zien wat ze doen. Er zijn meerdere redenen dat mensen tot
deze daden komen.’
Idolen?
‘Toen ik aan de
Beijing Film Academy studeerde, kregen we eigenlijk alleen maar de films van Hou
Hsiao-hsien te zien. Het is lastig te zeggen dat je iets niet goed vind, als
dat het enige is wat je mag zien. Je ontwikkelt uiteindelijk toch een bepaalde
waardering. Inmiddels zijn er heel veel filmmakers en filmstijlen die ik goed
vind en die mij beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld de Belgische broers Dardenne.’
Ambities?
‘Ik wil graag de films maken waar ik echt van hou,
zonder dat ik beperkt word in mijn vrijheid door censuur of geldgebrek.
Momenteel ben ik weer met een nieuw project bezig, waarvan ik het scenario al
heb geschreven. Misschien dat die film, getiteld Straw Man, net als Floating in
Memory met de steun van het Hubert Bals fonds wordt gemaakt. Het project is
geselecteerd voor de CineMart dit jaar [de internationale filmmarkt van het IFFR
–red.].’
Filmen in China?
‘Het is heel
moeilijk, omdat we de film niet in China kunnen vertonen. Vanwege de censuur kan
ik de film niet legaal maken, waardoor het allemaal in het geheim moet. En
omdat ik de film niet in China kan laten zien, is het heel lastig om
investeerders te vinden. Er is ook maar een kleine markt voor arthouse, er wordt
eigenlijk alleen maar in mainstream films geïnvesteerd.’
Floating in Memory wordt vertoond op:
Dinsdag 27 januari, 22:00
uur Pathé 4
Woensdag 28 januari, 13:00 uur Pathé 4
Vrijdag 30
januari, 10:15 uur Pathé 4
Zaterdag 31 januari, 21:30 uur Pathé 4
De Chinese regisseur Peng Tao (1974) toont, net als in zijn debuut Little Moth, de gevolgen van de enorme migratie van arme, ongeschoolde Chinese boeren naar de grote steden. Floating in Memory toont volgens Tao een realistisch beeld van de sociale problemen die jongeren uit de lagere klassen tegenkomen als ze in de stad op zoek gaan naar een beter leven. Het is een beeld waar de Chinese overheid niet al te blij mee is, want zijn film mag in China niet vertoond worden.