'Ik zie graag films die op verschillende niveaus werken'
Michaël Dudok de Wit over zijn favoriete jeugdanimatiefilms
,
Jelle Schot
Het kinderfilmfestival Cinekid vroeg dit jaar een drietal animators om hun favoriete jeugdanimatiefilms uit te kiezen. Onder hen ook Michaël Dudok de Wit, de Nederlandse filmmaker die onder meer verantwoordelijk was voor de Oscarwinnende korte film Father and Daughter (2000), misschien wel de meest onbesproken titel in de 'Canon van de Nederlandse film'. De al jaren in Londen werkzame animator koos een zestal korte en twee lange animatiefilms uit.
Om maar te beginnen met de bekendste film in uw selectie; waarom
Spirited Away?
Het is een exotisch verhaal, in een heel exotische
situatie. Heel rijk aan ideeën en verbeelding. Miyazaki, de regisseur, heeft
een speciaal talent om gevoelens die we hebben gekend als kind en als jong
persoon opnieuw te vertalen in de symbolische taal van zijn films. Je hebt het
gevoel dat hij met hele vertrouwde symbolen speelt. Ook al speelt het zich af in
een heel exotische situatie, in dit geval een magisch badhuis in Japan, de film
heeft meteen effect op je. En bovendien is Spirited Away gewoon prachtig
gemaakt, met goede animaties, mooie kleuren, interessante details enz.
Alle door uw gekozen films, en dat geldt eigenlijk ook voor uw eigen werk,
lijken zowel toegankelijk voor kinderen als voor volwassenen.
Ik
zie graag films die tegelijkertijd op verschillende niveaus werken. Ik hou van
films met een leuk entertaining verhaal, maar die idealiter, net als Spirited
Away, ook aanspreken op een dieper niveau, waardoor het dus ook volwassenen
aanspreekt. Of bijvoorbeeld als de dialogen vol humor zitten die werkt met alle
leeftijden. In verschillende van mijn eigen films heb ik inderdaad ook
geprobeerd een kwaliteit te ontwikkelen die op verschillende niveaus werkt.
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?