Wrong Rosary van Mahmut Fazil Coskun is een fraai gefotografeerd en ingetogen portret van de onmogelijke liefde tussen de muezzin Musa en Clara, een katholieke zuster. De film speelt zich af in Istanboel, waar alle geloven vredig naast elkaar leven, maar wel in gescheiden werelden.

Idee?
‘Samen met een vriend, een schrijver, heb ik gezocht naar een geschikt verhaal voor een film. We waren er al snel over uit dat het over een onmogelijke liefde moest gaan, maar hadden aanvankelijk verschillende opties. We dachten aan verschillende culturele achtergronden, uit verschillende families, maar kozen uiteindelijk voor twee religieuze klerken, de man een moslim, de vrouw een katholiek. Dat leverde de meeste spanning op, want volgens mij zijn er drie onderwerpen die ons al zo’n beetje vanaf de jaartelling bezighouden: religie, de vrouw en geld. Haha.’

Lift?
‘De lift in het gebouw waarin de man en vrouw naast elkaar wonen heeft natuurlijk religieuze connotaties. Net als beide geloven gaat hij naar boven, naar de hemel als het ware. Maar het heeft ook een heel praktische betekenis. Het is de enige plaats waar de twee elkaar toevallig kunnen treffen, want ze leven in streng gescheiden werelden.’

Voorbeelden?

‘Mijn idool is Woody Allen. Haha. Ik hou van zijn gevoel voor humor, en het feit dat hij niet alles zo serieus neemt. In deze film wordt niet zoveel gesproken als in een Woody Allen-film, maar er zit wel humor in. Humor om te glimlachen, niet om te schateren, zoals bij Woody Allen.’

Ambities?
‘Ik wil gewoon films maken. En daarvoor heb ik het gevoel nodig dat ik iets te vertellen heb. Ik ben al weer bezig met een nieuw script, over een rijk echtpaar en een wijze man die hun toekomst kan voorspellen . Een komedie. Eentje die veel meer op een Woody Allen-film lijkt.’

Filmen in Turkije?

‘Makkelijk en moeilijk. Makkelijk omdat alles hier goedkoop is: de locaties, de apparatuur, de crew. Maar ook moeilijk, omdat je hier bijna geen goede filmacteurs kan vinden. Ze spelen hier allemaal veel te breed, te veel voor theater. Er is geen censuur, maar je moet wel voorzichtig zijn met films over Koerden, Armenië, en een al te felle aanval op de islam is ook niet verstandig.’

Te zien in Rotterdam:
Dinsdag 27 januari : 19.15 uur, Pathé 5
Woensdag 28 januari: 10.30 uur, Pathé 5
Vrijdag 30 januari: 13.15 uur, Pathé 5
Zaterdag 31 januari: 16.00 uur, Pathé 5