Hoe is dat zo gekomen?
Daphne Bunskoek (36): ‘Ik ben wel vaker
met de VPRO in gesprek geweest, als een soort wederzijdse kennismaking, kijken
wat leuke dingen zouden kunnen zijn om samen te doen. We kwamen elkaar de
laatste tijd met enige regelmaat tegen, zoals tijdens het Women Inc. Festival
toen ik het debat African Power! leidde, of tijdens het IDFA vorig jaar november
, waar ik de Talk of the day presenteerde. Omgevingen waarin ik me prettig voel
.’
Maar bekender ben je van programma’s als RTL Boulevard of De
tafel van 5.
‘Ik ben de afgelopen jaren over zo’n beetje alle netten
gevlogen in alle hoedanigheden, maar nu wil ik me in de luwte wat meer gaan
focussen. Alles kan altijd een nieuwe uitdaging zijn en ik ben nieuwsgierig van
aard, maar te veel zwabberen is niet goed. Ik ga nu alleen nog werken aan
programma’s waar ik honderd procent achter sta. En wat ik fijn vind aan de VPRO
is dat er tijd wordt gemaakt om een programma inhoudelijk op te bouwen. Vaak
benadert omroepland me met de vraag of ik iets kan komen doen, en dat moet dan
al een week later opgenomen worden.’
Je Cannes Filmfestival-
voorganger Roeland Fernhout was je collega bij RTL Travel.
‘Dat is
wel grappig ja, we hebben allebei reisprogramma’s gepresenteerd, hij is acteur
en ik heb in televisieseries gespeeld, en doordat hij geen vrij kon krijgen bij
Toneelgroep Amsterdam ga ik nu naar Cannes.’
Je hebt zelfs een
filmrol op je cv staan.
‘Ha, ja, in 2004 speelde ik in het
onvolprezen
Feestje! van Ruud van Hemert. Dat was uiteindelijk best een heel slechte
film, hoewel de recensies over mij nog gunstig waren.’
Hoe lang
duurt het voordat je zoiets zelf ziet?
‘Het script was eigenlijk al
matig, ouderwets. Maar ik had het hele proces van het maken van zo’n film niet
willen missen.’
Een ervaring die je kunt gebruiken tijdens je
interviews met regisseurs en filmsterren straks?
‘Misschien is het
handig ja, om te weten hoe het er op een filmset aan toe gaat, hoewel de
situatie in Nederland natuurlijk anders is dan bijvoorbeeld in Amerika.’
Je hebt ooit Frans gestudeerd, komt nu ook goed van pas.
‘Ik had een
Frans vriendje en heb een jaar in Frankrijk gewoond, maar dat is al tien,
vijftien jaar geleden. Ik spreek het wel, maar zal het nu weer een beetje
ophalen. Veel naar Franse liedjes luisteren. Maar ik verwacht dat de meeste
gesprekken in het Engels zullen zijn. Zelf denk ik dat ik vooral veel zal hebben
aan mijn tijd bij TMF. Daar heb ik ongelofelijk veel popartiesten geïnterviewd
en het gevoel zal ongeveer hetzelfde zijn: in korte tijd iemand mogen spreken
die eindeloos vaak dezelfde vragen gesteld krijgt. De kunst is dan om snel to
the point te komen, zien te voorkomen dat iemand een clichéverhaal gaat
afdraaien.’
Wie zou je graag spreken?
‘
Woody Allen komt waarschijnlijk, dat lijkt me geweldig, net als
Tim Burton, de maker van mooie sprookjeswerelden die nu juryvoorzitter is.
Cate Blanchett, een fantastische actrice die speelt in de openingsfilm
Robin Hood, of
Kristin Scott Thomas, die de prijsuitreiking presenteert. Ach, zo veel
mensen.’
Wat zou je willen vragen?
‘Een film bestaat
uit zo’n enorme hoeveelheid keuzes, er zijn zoveel mensen op zoveel gebieden bij
betrokken, ik ben benieuwd hoe een regisseur bijvoorbeeld zich tot dat fenomeen
verhoudt.’
Hoop je stiekem dat een van die regisseurs jou
benadert voor een rol, of rolletje?
‘Ha ha, nee, daar droom ik niet
van, ik denk er niet eens aan. Bovendien heb ik al zo lang niet geacteerd, dat
ik mezelf nu niet als actrice beschouw.’
Waar ligt jouw eigen
filmsmaak?
‘Ik ben een filmliefhebber, kijk ernaar en klets erover.
De lekkerste films vind ik die, die zich tussen arthouse en Pathé in bevinden.
A Single Man van Tom Ford vond ik prachtig, en
Un prophète, die vorig jaar tijdens Cannes in première ging. Laatst zag ik
de animatiefilm
How to Train Your Dragon, vond ik ook leuk. M’n smaak is nogal divers.’
VPRO’s Cannes Filmfestival heeft een nieuw gezicht: Daphne Bunskoek. Zij acteerde en/of presenteerde van TV Oost en TMF tot KRO en RTL 4. En nu bij de VPRO.