Julia Solomonoff (1968) begint te stralen als je haar vraagt naar de
betekenis van la Boyita. Het blijkt de naam te zijn voor een
Argentijnse caravan uit de jaren '70, die op magische wijze kon veranderen in
een boot. Vanaf het moment dat Solomonoffs ouders de amfibische sleurhut
aanschaften droomde ze van grootse avonturen in de wildernis, maar veel meer dan
stof verzamelen in de achtertuin deed la Boyita niet.
Ook
in het geval van Jorgelina, het hoofdpersonage uit El Ultimo Verano de la Boyita
, fungeert de caravan vooral als geheime speelplek voor haar en haar oudere zus
Luciana. Maar op een gegeven moment wil de 12-jarige Luciana weinig meer met
haar zusje te maken hebben; jongens zijn een stuk interessanter geworden dan
kinderachtige spelletjes in een caravan. Solomonoff maakte hetzelfde mee met
haar oudere zus: 'Voor mij staat la boyita symbool voor het einde van
de kindertijd.'
Haar zus en moeder in de stad achterlatend vertrekt
Jorgelina voor de zomervakantie met haar vader naar het platteland. In een
afgelegen dorpje in de provincie Entre Rios sluit ze al snel vriendschap met
Mario, een verlegen, gesloten boerenjongen, die anders dan zijn leeftijdsgenoten
blijkt te zijn. Met veel oog voor detail en in een loom tempo dat het leven op
de pampa’s kenmerkt, observeert Solomonoff hun gezamenlijke ontdekkingstocht
door de pubertijd.
Wat Mario’s geheim nu precies is, daar draait
Solomonoff in haar film lang tijd omheen. ‘Ik ben nooit echt direct, omdat
Jorgelina en Mario het zelf ook niet precies weten. Ik stel ook liever vragen
dan dat ik antwoorden geef.’ Als Jorgelina haar vader in een van de mooiste
scènes van de film naar Mario’s afwijkendheid vraagt, houdt ze bij zijn medische
verklaring dan ook snel haar handen voor haar oren. Voor haar is Mario gewoon
Mario, en dat moet zo blijven ook.
Casting
Over het moeilijkste aspect van het maken van La Boyita hoeft Solomonoff niet
lang na te denken: ‘Dat was absoluut de casting. Voor de rol van Jorgelina
bekeken we meer dan 800 meisjes. Eigenlijk was Guadalupe niet echt het meisje
dat we zochten. We waren meer op zoek naar een type tomboy: wilder,
avontuurlijker. Maar ze had een bepaalde blik in haar ogen, alsof ze overal diep
over nadacht. En die blik was essentieel, aangezien we alles wat in de film
gebeurt door haar ogen zien.’
Het vinden van de juiste Mario was
weer een totaal ander verhaal. Via een fotoreportage over een immigrantenfamilie
in Entre Rios kwam Solomonoff de blonde boerenzoon Tuto op het spoor. ‘Hij was
verlegen, maar ook heel gevoelig en fotogeniek. Hij vertelde me nooit wat, maar
hij liet zich wel de hele dag door mij volgen. Voor hem was dat een vorm van
vriendschap.’
De hele aanpak van de film was erop gericht om Tuto op
zijn gemak te laten voelen. ‘Ik wilde dat hij gewoon in zijn eigen huis kon
slapen, waar hij zijn hele leven heeft gewoond. Het is ook zijn eigen paard
waarop hij in de film rijdt, en zijn vader in de film wordt door zijn echte
vader gespeeld.’ Dat de jonge acteur nog nooit voor een camera had gestaan – hij
had zelfs nog nooit van zijn leven een film gezien – zorgde volgens Solomonoff
niet voor problemen. ‘Zijn onervarenheid maakte het juist natuurlijker,
levendiger. Eigenlijk hoefde hij ook weinig te acteren, hij speelde voor een
groot deel zichzelf.’
Toch een beetje bang voor negatieve reacties
op Tuto’s personage, organiseerde Solomonoff een speciale benefietvoorstelling
voor de immigrantengemeenschap in Entre Rios. ‘We verkochten zes vertoningen
helemaal uit, in een bioscoop die al meer dan 40 jaar leeg stond. Er waren baby’
s, bejaarden, honden.'
Het was voor de regisseuse heel belangrijk om
tijdens die zes vertoningen steeds te benadrukken dat La Boyita fictie was, en
dat Tuto een rol speelde. ‘Maar iedereen reageerde heel positief. Grapjes over
Tuto werden er na afloop natuurlijk wel gemaakt, maar dan toch vooral over zijn
nieuwe status als filmster.’
El Ultimo Verano de la Boyita draait
vanaf donderdag 15 juli in de bioscoop.
Een van de mooiste films op het 9-daagse Latin American Film Festival in Utrecht (6 t/m 14 mei) was het tedere coming-of-age drama El Ultimo Verano de la Boyita (De laatste zomer van la Boyita) van de Argentijnse filmmaakster Julia Solomonoff. De in New York woonachtige regisseuse moest vanwege haar baan als docente film aan de Columbia-universiteit het festival aan zich voorbij laten gaan, maar was een week eerder wel anderhalve dag in Amsterdam.