‘Omdat ik de cover cool vond.’ Regisseur Jason Reitman (1977) legt uit waarom hij ooit het boek Up in the Air van Walter Kirn uit de schappen trok. ‘Het is de slechtst mogelijke reden, ik weet het, maar er stond een stewardess op, een vliegtuig, en een pakkende quote. Ik wilde het meteen lezen en las een verhaal over precies het soort personage waar ik van hou: iemand die tegen de stroom in zwemt. Die praat over zaken waar anderen liever over zwijgen, en dat op een open en eerlijke manier.’
Up in the Air, het boek, gaat over de 35-jarige Ryan Bingham, iemand die heel Amerika over vliegt om mensen te vertellen dat ze ontslagen zijn. Omdat hij gemiddeld driehonderd dagen per jaar onderweg is, heeft hij geen thuis meer en geen relaties. En hij vindt het prima zo. Zijn wereld bestaat uit huurauto’s, laptops en hotelkamers. En zijn doel is de tienmiljoenste airmile, wat hem in een zeer exclusieve club zou brengen (er zijn naast hem maar zes andere leden).
Reitman herkent de bijna obsessieve manier van airmiles sparen. De in Los Angeles woonachtige regisseur reist de hele wereld over (wij spreken hem in Toronto), wat hem een hele berg airmiles oplevert. En dat werkt verslavend. Hij bekent dat hij een keer – alleen om zijn platinastatus te behouden – op één dag heen en weer naar Chicago vloog. ‘Het was 28 december en ik had nog wat airmiles nodig. Ik vloog naar Chicago, bestelde een Giordano pizza, en pakte het volgende vliegtuig terug naar huis.’
De schaamteloze onthechting van Bingham herkent hij ook. ‘Ik zou liegen als ik niet zou zeggen dat ik soms zomaar een vliegtuig zou willen pakken, om dan alles en iedereen achter te laten en ergens anders opnieuw te beginnen. Daar zit iets bijzonder opwindends in.’
Adaptatie
Toch plaatst Reitman zijn Ryan Bingham (een als altijd vlekkeloze George Clooney) op een tweesprong. In de film wordt Bingham verliefd op een andere airmilesjunkie (Vera Farmiga), en begint hij zich af te vragen of zijn bestaan wel zo vrij en zorgeloos is. Het is niet de enige verandering ten opzichte van het boek. Reitman gaf Bingham een jongere collega (Anna Kendrick), en laat haar – zeer tegen de zin van Bingham – meereizen om ervaring op te doen voor haar revolutionaire idee om mensen op afstand te ontslaan via videoconferentie.
Een van de hoogtepunten uit de film, een heerlijk recalcitrante lezing van Bingham waarin hij uitlegt dat je hele leven in een rugzak zou moeten passen, staat ook al niet in het boek. Net zomin als Binghams zus die gaat trouwen, en de levensgrote foto van het aanstaande bruidspaar die hij met zich meezeult door alle luchthavens. ‘Er is een reden waarom je iets een bewerking noemt,’ legt Reitman uit. ‘Je neemt niet het boek mee naar de set. Bij een adaptatie doe je twee dingen. Je maakt het beeldend en je maakt het persoonlijk. En bij Up in the Air had ik al die personages nodig om te zeggen wat ik van Bingham vind.’