Idee?
‘Het personage van de Noord-Koreaanse
vluchteling is gebaseerd op een vriend van mij, die ik op de universiteit heb
ontmoet, en onlangs aan kanker is overleden. Ik wilde een film over hem maken
omdat het verhaal van de Noord-Koreaanse ‘overlopers’ heel ironisch is. Ze
ontvluchten de armoede in Noord-Korea, maar hun problemen blijven uiteindelijk
hetzelfde.’
Acteren/regisseren?
‘Toen ik
besloot om zelf de hoofdrol te gaan spelen zei iedereen dat het te moeilijk was
. Maar ik had geen keuze, want alleen ik wist hoe hij in het echt was. Ik kende
zijn handgebaren, zijn houding, en dat kon ik niet in woorden uitleggen. Het was
zwaar, zowel fysiek als mentaal, maar omdat ik vlak voor hij overleed heb ik
hem beloofd dat ik de film zou maken, dus daardoor vielen alle moeilijkheden in
het niets.’
Invloeden?
‘Lee Chang-dong is echt
een idool van mij. Ik ben vooral beïnvloed door zijn realistische manier van
filmen. Aan zijn laatste film, Poetry, heb ik meegewerkt als regieassistent.
Verder zijn de gebroeders Dardennes, Christi Puiu en Hou Hsiao-Hsien belangrijke
inspiratiebronnen.’
Ambities?
‘Ik ben al heel
blij dat ik zo ver heb kunnen komen en dat mensen mijn film zien. Ik wil films
blijven maken waarin ik de relatie tussen mensen laat zien, en kan tonen dat één
persoon een ander mens kan helpen. Ik ben al bezig met een nieuw scenario, over
een jongen die vanuit een buitenwijk naar Seoel verhuist, en hoe de stad hem
uiteindelijk verandert.’
Filmen in Zuid-Korea?
‘Ik had voor deze film een beperkt budget, het meeste kreeg ik van het
nationale en een aantal regionale filmfondsen. Als debutant is het altijd
moeilijk. Je moet geld lenen bij de bank, je hebt altijd schulden. Maar als je
er dan in slaagt om een film te maken, wat niet vaak gebeurt, dan slaag je ook
echt.’
Debutant Park Jung-Bum (1976) speelt in de prachtige Koreaanse Tigerkandidaat The Journals of Musan op indrukwekkende wijze zelf de hoofdrol. De film, over een Noord-Koreaanse vluchteling die ondanks alle tegenslagen en pesterijen probeert te overleven in de kille, kapitalistische maatschappij van Zuid-Korea, won eerder al prijzen op de festivals van Pusan en Marrakech.