La nostra vita, Daniele Luchetti’s opvolger van de arthouse hit Mio fratello
è figlio unico (2007), was de enige Italiaanse film in competitie in Cannes dit
jaar. Het energieke drama over een sappelende aannemer die zijn vrouw verliest
en blijft zitten met drie kinderen, dreigde geruisloos van het toneel te
verdwijnen totdat hoofdrolspeler Elio Germano tijdens het verdelen van de
prijzen ineens tot beste acteur van het festival werd uitgeroepen. Een eer die
hij overigens moest delen met Javier Bardem (Biutiful).
Luchetti
kwam op het idee voor het verhaal toen hij een documentaire maakte over sociale
woningbouw in Ostia, een plaatsje onder de rook van Rome.
Luchetti: ‘Ik
had een bepaald idee over wat ik zou aantreffen in de huizen van de mensen die
daar werkten, maar het was totaal anders dan ik verwacht had. Natuurlijk, ze
waren arm, maar ze klaagden niet. En de familiedynamiek was precies dezelfde als
in mijn eigen bourgeois leven. En toen begreep ik dat arbeiders in de
Italiaanse cinema maar op twee manieren worden afgebeeld. Met ideologische
motieven, als mensen die boven zichzelf uitgetild moeten worden, of om ze
belachelijk te maken.
Tijdens de documentaire kwam ik een alleenstaande
vader met drie kinderen tegen. Hij leefde in een huis met één matras en een
stapel Supermancomics. Hij vertelde me dat hij zijn kinderen ’s avonds uit die
boekjes voorlas en zei dat hij Superman was, die ze had meegenomen naar dat
prachtige huis. Dat beeld van die vader op dat bed inspireerde mij om deze film
te maken.’
De beste scène van de film is als Claudio, de vader, op
de begrafenis van zijn vrouw door zijn tranen heen een lied zingt. Luchetti
plaatste die scène zo’n tien minuten na het moment dat duidelijk wordt dat zijn
vrouw overleden is. In die tien minuten lijkt het alsof Claudio gewoon doorgaat
met zijn leven. ‘We hebben heel lang nagedacht waar we die scène zouden
neerzetten,’ vertelt Luchetti: ‘Het was veel logischer geweest als we hem vlak
na de dood hadden gezet, maar dat is de televisie-aanpak. Ik wilde laten zien
hoe gedesoriënteerd Claudio door haar dood was. Alsof hij het zich ineens weer
herinnert. En toen beseften we dat we die desoriëntatie ook bij de kijkers
oproepen.’
Het liedje dat Claudio zingt is ‘Anima fragile’ van
volkszanger Vasco Rossi. Luchetti: ‘Rossie is de man van het volk. Hij vult hele
stadions in Italië. Veel mensen identificeren zich met zijn songs. Het probleem
voor de arbeidersklasse in Italië, en waarschijnlijk overal ter wereld, is dat
ze vinden dat ze dezelfde dingen moeten hebben als de rijken. Een grote tv,
computers, meerdere vakanties. En dus lenen ze geld, zodat ook zij die dingen
kunnen kopen. Ze hebben geen toegang tot cultuur, krijgen geen of nauwelijks
onderwijs, en toch zitten hun huizen vol met de symbolen van rijkdom. Zijn dat
de Berlusconi-stemmers? Ik denk dat iemand als Claudio voor Berlusconi zou
hebben gestemd, maar dat wilde ik nergens in mijn film hebben. Ik wilde dat hij
sympathiek zou zijn!’
Te zien in Rotterdam:
za 29-1 16:00
Pathe 1
zo 30-1 12:00 Cinerama 5
vr 4-2 20:00 Cinerama 6
za
5-2 22:00 Schouwburg Grote Zaal
Regisseur Daniele Luchetti stelde vast dat arbeiders in de Italiaanse cinema maar op twee manieren worden afgebeeld. Als mensen die boven zichzelf uitgetild moeten worden, of om ze belachelijk te maken.