‘Is dit een echte Oscar?’ De Deense regisseur Susanne Bier (1960) kan het bijna niet geloven als ze zondag 27 februari de Oscar voor Beste niet- Engelstalige film krijgt uitgereikt. En dat terwijl prijzen haar niet vreemd zijn. Haar kast staat immers vol met beeldjes die ze kreeg voor films als Open Hearts, Brothers en After the Wedding. Maar een Oscar had ze nog niet. Tot die 27ste februari en het moment dat haar film In a Better World werd verkozen boven de favorieten Incendies en Biutiful.
Bier maakt grote-mensenfilms. Over echte mensen, met echte problemen. Films zonder oplossingen, maar met intelligente, intrigerende uitgangspunten. Zoals haar Dogma-film Open Hearts, over een vrouw die verliefd wordt op de man die haar echtgenoot in een rolstoel reed, of After the Wedding, waarin een stervende man een ex van zijn vrouw uitnodigt in de hoop dat hij beiden weer aan elkaar kan koppelen.
In a Better World gaat over twee gezinnen waarvan de twee tienerzonen op het punt staan te ontsporen. Elias wordt op school gepest. Van zijn vader, een arts die regelmatig naar een vluchtelingenkamp in Afrika gaat en daar geconfronteerd wordt met de slachtoffers van een gestoorde bendeleider, krijgt hij het advies vooral rustig te blijven. Zijn nieuwe vriendje Christian, boos omdat zijn moeder net aan kanker is overleden, heeft een heel andere aanpak: terugslaan!
De Deense titel van de film is Hævnen, en ik vraag Bier tijdens het filmfestival van Toronto (vorig jaar september, dus lang voordat ze de Oscar won ) waarom ze juist deze titel koos. Ervan uitgaand dat die titel wel ‘hemel’ zal betekenen, vanwege de paar letters verschil met het Engelse ‘heaven’.
Susanne Bier: ‘Hævnen betekent helemaal geen hemel, het betekent wraak. Maar dat is een woord dat je in het Engels niet in een titel kan gebruiken, want dan denkt iedereen gelijk aan een B-film.’