Er is hoop voor de Nederlandse arthouse film. Het subtiele spel van Ton Kas
houdt Stockholm spannend tot het eind, terwijl regisseur Eché Janga een
stilistisch visitekaartje afgeeft. Het begon met een kort bericht in de krant.
Een touringcarchauffeur was veroordeeld tot een taakstraf. ‘Dood door schuld,’
luidde het vonnis. Tijdens een busreis in Spanje had hij zijn verplichte
rustpauze van drie kwartier overgeslagen, omdat de bus anderhalf uur achter lag
op schema. En toen was het fout gegaan. De touringcar was in het ravijn gestort
, vijf doden.
‘Dat bericht maakte indruk op ons,’ vertelt regisseur
Eché Janga. ‘Die chauffeur is voor het leven getekend, terwijl zijn fout
begrijpelijk is. Hij is geen slecht mens, maar hij heeft wel schuld. Hoe voelt
zo iemand zich?’ Met deze vraag gingen Janga en scenarist Sammy Reynaert aan de
slag.
Het resulteerde in de One Night Stand Stockholm, de meest
gedurfde van de acht. Want hoe ga je zo’n abstract gegeven als een schuldgevoel
verbeelden in een film? ‘Het was voor ons belangrijk dat het niet te zwaar zou
worden. We hebben gestreefd naar een dromerige sfeer. Hoofdpersoon Ben, de
touringcarchauffeur, is verdoofd. Hij zegt niet veel en we weten niet precies
wat er in hem omgaat.’
Eché Janga maakte de One Night Stand Stockholm over een touringcarchauffeur die moet leven met de gevolgen van een ongeluk dat hij heeft veroorzaakt. ‘We hebben niet gerepeteerd, wel heel veel gepraat.’
Ben begint aan een taakstraf bij
de gemeentelijke reinigingsdienst, hij moet zes weken papier prikken. Tijdens
die job ontmoet hij Franklin, een jongen met een donkere huidskleur,
vermakelijke straattaal en een opgewekt humeur. Franklin is een kruimeldief die
ook al eens een gevangenisstraf heeft uitgezeten en nu met een taakstraf is
weggekomen. Hij brengt de nodige levenslust in de film. Een professionele
papierprikker die klaagt over zijn werk, krijgt van Franklin te horen dat hij
een ‘goeie baan’ heeft en niet moet zeuren.
‘Ben en Franklin zijn
eigenlijk twee dolende cowboys,’ vertelt Janga. ‘Ze staan allebei buiten de
maatschappij. Als ze in hun oranje hesjes papier staan te prikken langs de
snelweg, zie je hoe de wereld aan ze voorbij raast.’ Het is Franklin die bij Ben
weer eens een lachje op zijn gezicht weet te toveren. Ze gaan samen vissen en
dan valt Ben bijna in het water. Hij moet lachen, spontaan, hij kan er niets aan
doen. Maar eigenlijk vindt hij dat hij niet meer mag lachen in zijn leven.
Klein
Ben wordt achtervolgd door een meisje met een koptelefoon
. Zij is vermoedelijk een slachtoffer van het busongeluk, de belichaming van
zijn schuldgevoel. Maar in de regie van Janga blijft ze voldoende op afstand.
Janga: ‘We hebben geprobeerd alles goed te doseren. Het mocht niet te dramatisch
worden.’
‘Het was voor onze acteur Ton Kas niet makkelijk deze rol
te spelen,’ aldus Janga, ‘want hij moest het ontzettend klein houden. Hij mocht
eigenlijk niks doen, maar het moest wel steeds voelbaar blijven dat er iets met
hem aan de hand was. Daarvoor hebben we gewerkt met zijn eigen ervaringen. We
hebben niet gerepeteerd, maar wel heel veel gepraat. Gewoon over Ton zelf, over
zijn eigen leven. Ik ga altijd graag bij een acteur op bezoek om te zien hoe hij
woont. Gelukkig klikte het heel goed tussen ons. Hij heeft echt geacteerd
vanuit zijn persoonlijke ervaringen, om de juiste emoties in zichzelf op te
roepen.’
Stockholm is een film die veel ruimte voor de kijker
overlaat om eigen gedachten en emoties op te projecteren, waardoor het verhaal
iets universeels krijgt. Wat daar precies voor chemie plaatsvindt, is moeilijk
te zeggen, maar bij de vertoning van de film tijdens het Nederlands Film
Festival wist deze film veel mensen op een bijzondere manier te raken.
Janga: ‘Een film is voor mij zoiets als een vriend. We zijn allemaal eenzaam,
of laat ik zeggen: er is in ieder mens waarschijnlijk een soort eenzaamheid, hoe
goed die misschien ook opgeborgen zit. Ik vind het mooi als een film je weet te
raken in dat gevoel.’
Poëzie
In de tweede
helft van de film zit Bens taakstraf erop en rijdt hij naar Zweden, zonder dat
we weten wat hij daar gaat doen. De film verandert in een roadmovie. Is het een
begin van genezing, of een aanloop naar een wanhoopsdaad? Een mooi moment is
wanneer Ben op een parkeerplaats bij een benzinestation een schitterende,
spierwitte touringcar ziet staan. Hij mag wel even achter het stuur gaan zitten
, zegt de trotse chauffeur die geen idee heeft van Bens verleden en opgewekt
vertelt over de technische snufjes van de bus. Janga neemt de tijd in zijn film
. Wanneer Ben in zijn oude Volvo door Zweden rijdt, zwenkt de camera omhoog voor
een shot van de stalen kabels van een hangbrug en de grijze hemel daarachter.
‘Ik houd van mooie, lange shots en suggestie met beelden. Een film moet ademen
. Ik streef altijd naar een bepaald ritme, een cadans. Dan kan film soms poëzie
worden, als je geluk hebt. Ik werk altijd samen met dezelfde scenarist, Sammy
Reynaert, al vanaf de filmacademie. Daar studeerden we af met Mo, een film over
twee vrienden in Slotervaart die langzaam uit elkaar groeien. Ook onze speelfilm
Altijd zondag die we nu aan het draaien zijn op Texel, een psychologisch
gangsterdrama, is weer een gezamenlijk project. '
'We zijn allebei
perfectionisten en houden van hetzelfde soort cinema. We willen zo veel mogelijk
vertellen met beeld, niet met tekst. En het moet allemaal precies kloppen. Zo
hebben we voor Stockholm wekenlang gezocht naar exact het juiste grasveldje. En
voor een andere film hadden we een boot nodig. We hebben de producent tot
waanzin gedreven, totdat we precies de juiste boot gevonden hadden. Was het niet
gelukt, dan had ik die hele boot uit de film gegooid.’
---------------------------------------------------------------------
Voor de zevende keer boden NTR, Vara en VPRO onder de titel One Night Stand acht
jonge filmmakers de kans een film van vijftig minuten te maken. De One Night
Stands gingen in première op het NFF en worden vanaf 7 december uitgezonden op
acht vrijdagavonden.
Alle One Night Stands op een rijtje
Bowy is binnen
Regie Aniëlle Webster, scenario Hanna
Bervoets
Een jongen en twee meisjes gaan naar een openluchtfeest. Er
speelt van alles tussen hen, waaronder ook jaloezie. Het enige dat niet lijkt
te bestaan, is de dood. Maar dan zorgt een noodlottige samenloop van
gebeurtenissen ervoor dat een van hen vertrapt raakt in de menigte. De vrienden
blikken terug. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Wat als er ook maar één detail
anders was geweest? De schuldvraag is moeilijk te beantwoorden. Is degene die
een schoft lijkt wel echt een schoft en gaan de anderen helemaal vrijuit?
Met Reinout Scholten van Aschat, Sallie Harmsen, Anna Raadsveld en Jim Deddes.
7 december 2012
Boy
Regie
Tami Ravid, scenario Cecilie Levy
In Boy zien we Nederland door de
ogen van een illegale Filippijnse schoonmaker, die in Oud-Zuid niet alleen de
tegels laat glimmen maar ook hier en daar een eenzame Amsterdammer van
gezelschap voorziet. Hij leeft in de anonimiteit, maar als jonge homo trekt hij
wel de aandacht van vermogende Nederlandse mannen. Of hij daarop ingaat, is een
tweede, zelfs wanneer een charmante fotograaf een fotoserie van hem wil maken.
Ondertussen tracht zijn vriendje, duidelijk een minder rechtlijnig type, door te
breken als danser.
Met Gerald Gonzales, Arvin Quirante en Bart Klever
.
14 december 2012
Cabo
Regie Ivan Barbosa, scenario Rogier de Blok
We kennen Kaapverdië
vooral van Cesária Évora, die pas aan het einde van de film te horen is. Artur
is een ambitieuze Kaapverdiaan die geneeskunde studeert en tussen twee werelden
leeft. Hij heeft een Nederlandse vriendin en probeert uit alle macht te
integreren, maar zijn broer Harold bewandelt kortere wegen naar Rome. En dan is
er nog die Afrikaanse jongedame die een kind van hem heeft, wat niemand mag
weten. Hoe lang gaat Artur dit nog volhouden?
Met Tarikh Janssen,
Samira Maas en Adison Dos Reis.
21 december 2012
Urfeld
Regie Maurice Trouwborst, scenario Lotte Tabbers
Trefzekere, verrassende film over de succesvolle veertiger Bram die zijn norse
vader en een vriend naar het Duitse dorpje Urfeld moet chauffeuren, zonder te
weten wat het doel van de trip is. De vader wordt gespeeld door John Leddy, die
alle associaties met Koos Dobbelsteen al snel achter zich weet te laten. Wat
jammer dat we Leddy niet wat vaker in een film zien. De film lijkt aanvankelijk
een remake van Voorbij, voorbij (Paul Verhoeven, 1979) maar krijgt een heel
ander staartje.
Met Finn Poncin, John Leddy en Jaap van Maarleveld.
28 december 2012
Terug
Regie
Jenneke Boeijink, scenario Jenneke Boeijink en Thibaud Delpeut
Als
je als fotograaf gewend bent in oorlogsgebieden de meest afgrijselijke taferelen
vast te leggen, is het even wennen om daarna in het benepen Nederland op ‘klik
’ te drukken terwijl de zoveelste bn’er zijn charmantste glimlach tevoorschijn
tovert. De dwarse Vincent heeft daar grote moeite mee en opent steeds vaker de
aanval op hypocriet en opportunistisch gedrag. Wanneer zijn vrouw vreemd blijkt
te gaan, valt echter alle grond onder hem weg.
Met Roeland Fernhout,
Ricky Koole en Reinout Bussemaker.
11 januari 2013
Uit
Regie en scenario Michiel Rummens
Thomas is
een broodmagere, langharige popmuzikant en heeft een relatie met het knappe en
frisse meisje Emma. Zij houdt van zwemmen en werkt in een zwembad met een
sportieve jongeman die een geschiktere partij voor haar lijkt te zijn. Wanneer
Emma besluit voor een paar maanden naar Mozambique te gaan, raakt Thomas in de
ban van zijn angst haar te verliezen. Daarbij lopen de realiteit en zijn
verbeelding steeds verder door elkaar heen.
Met Sallie Harmsen en
Vincent van der Valk.
18 januari 2013
Stockholm
Regie Eché Janga, scenario Sammy Reynaert
Touringcarchauffeur Ben wordt geplaagd door een schuldgevoel na een busongeluk
in Spanje. Verdoofd begint hij aan zijn taakstraf: zes weken lang in een oranje
hesje papier prikken bij de gemeentereinigingsdienst. Collega Franklin tracht
hem op te vrolijken, onder andere door een middagje met hem te gaan vissen of
een joint te roken. Maar zelfs zijn lieve, warmbloedige vriendin van Zuid-
Amerikaanse komaf kan Ben niet troosten. Totdat hij besluit in zijn oude Volvo
naar Zweden te rijden.
Met Ton Kas, J. ‘Kempi’ Slijger en Lili
Kooijman.
25 januari 2013
Ballast
Regie Mirjam de With, scenario Anke Boerstra
Alles is liefde in deze
vrolijke zedenschets. Want liefde kan ook betekenen dat je man met je zus in de
schuur staat, terwijl haar bh inmiddels niet meer zit waar hij zou moeten
zitten. Ondertussen is er een trouwerij op handen, die ceremoniemeester Ellen (
Isa Hoes) met moeite in goede banen tracht te leiden. Leuke rol voor Kitty
Courbois als vrijgevochten grootmoeder, maar het is vooral een film waarin Isa
Hoes laat zien wat ze kan: haar spel is een geloofwaardige afwisseling van
ontroering en hilariteit.
Met Isa Hoes, Kees Boot en Birgit Schuurman
.
1 februari 2013