Idee?
‘Het was niet zozeer een idee, maar meer een
gedachte. Dat het leven heel kort kan zijn. Je weet nooit wat er gaat gebeuren.
Ik weet niet hoe oud ik oud word. Dat is de onzekerheid van het leven. In de
film heb je als het ware twee tijden die samenkomen. Clarice, een jonge zwangere
vrouw, gaat aan het begin van de film dood. Maar ze is daarna weer te zien als
een baby, een jong meisje, een jonge vrouw. We zien haar hele leven in een dag.
Het is niet realistisch bedoeld.’
Zwart-wit?
‘
Mijn cameraman Mauro Pinheiro heeft hier een grote invloed gehad. Ik wilde
aanvankelijk de film in kleur schieten. Het Braziliaanse landschap heeft heel
mooie kleuren die ik wilde gebruiken, maar Mauro wist me ervan te overtuigen dat
zwart-wit meer gepast was. Sudoeste is een fabel; door in zwart/wit te filmen,
ontstaat er een meer droomachtig beeld. Zwart-wit doet ook denken aan films van
vroeger. Hierdoor konden we meer afstand creëren tussen het verhaal en het
publiek.’
Invloeden?
‘Het is heel grappig, de
openingsscène en het eindshot van mijn film zijn praktisch hetzelfde als die
van de laatste film van
Béla Tarr, The Turin Horse. Ik heb die film zelf nog niet gezien, maar werd
erop gewezen door een filmcriticus. Ik vind Tarr wel een heel goede filmmaker.
De Braziliaanse regisseur
Leon Hirszman vind ik ook erg goed. Een film die mij heeft beïnvloed is de
stomme film
Limite uit 1930 van Mário Peixoto. In Sudoeste heb ik sommige beelden
daaruit geleend.’
Ambities?
‘We zijn al bezig
met een nieuw project. Het wordt een soort boekverfilming van Albert Camus’ boek
De gelukkige dood. We maken wel aardig wat aanpassingen, en vullen zelf details
in. Zo verplaatsen we de setting naar Brazilië. Het is een leuke uitdaging,
omdat we het verhaal moeten herschrijven. Ik hoop dat we over een jaar kunnen
beginnen met de productie.’
Filmen in Brazilië?
‘De laatste tien jaar is de Braziliaanse film en filmindustrie enorm veranderd
. Er is een nieuwe generatie filmmakers, die met kleine budgets werken. Weinig
geld dwingt je creatiever na te gaan denken. En op zich is filmen in Brazilië
zelf niet heel erg duur. Het is een groot en mooi land, waar je genoeg plekken
hebt om te filmen.’
Sudoeste, de eerste speelfilm van Braziliaan Eduardo Nunes (1969) laat in een enkele dag de levensloop zien van een vrouw, Clarice. Het magisch-realistische verhaal en het feit dat de film in zwart-wit is gefilmd, maken van Sudoeste een droomachtige fabel.