Theatermaker Frank Roumen houdt zich al twintig jaar bezig met de stille film
. Zo maakt hij voor het filmmuseum jeugdtheatervoorstellingen waarin hij
filmbeelden combineert met theater en muziek. Voor het stuk dat tijdens de
openingsweek van EYE wordt gespeeld, baseerde hij zich op het beroemde
avonturenboek van Jules Verne uit 1872: De reis om de wereld in 80 dagen. Aan de
hand van beelden uit de collectie van EYE en een modern vormgegeven game, maken
de personages Phileas Fogg en Passepartout een virtuele tijdreis langs Parijs,
China, de Noordpool en New York.
Uw voorstellingen bevinden zich
op het snijvlak tussen theater en stille film.
Roumen: ‘Wat ik zo
interessant vind aan de stille film is dat het een halfproduct is, net als een
scenario. Er mist nog iets. Door het oude filmmateriaal te combineren met
theater hoop ik dat het – bijvoorbeeld voor kinderen – meer weet te beklijven.
De stomme film stond vroeger natuurlijk ook nooit op zichzelf. Die werd ingeleid
met een goochelaar of vuurspuwer, en vervolgens muzikaal begeleid door een
pianist. Geen enkele filmvoorstelling was daardoor hetzelfde: ze leefden,
ademden en groeiden met iedere vertoning. Tegenwoordig wordt film in de bioscoop
vertoond en theater in het theater, maar juist die levendige mengvorm van
verschillende disciplines vind ik spannend.’
Hoe is het idee van
Reis om de wereld in 50 minuten ontstaan?
‘Het was een combinatie
van het boek van Jules Verne en de collectie van EYE. Ik was heel blij toen ik
de roman onder ogen kreeg, want in het boek worden de innovaties van de
negentiende eeuw beschreven, die het onder andere mogelijk maakten sneller te
reizen. Het past daarmee perfect bij de vroege periode van de filmgeschiedenis
waar EYE in uitblinkt. Een periode waarin het medium zichzelf nog moest
uitvinden. Filmpionier
Georges Méliès verbeeldde die sfeer bijvoorbeeld heel mooi in
Le voyage à travers l’impossible (1904).
Theatermaker Frank Roumen maakte voor EYE de familievoorstelling Reis om de wereld in 50 minuten, gebaseerd op de bekende avonturenroman van Jules Verne. In het stuk komen stomme film, theater, muziek en gaming samen.
Le voyage à travers
l’impossible
Méliès gebruikte vernuftige technieken om te goochelen
met film, waardoor het medium zich begon los te maken van de al bekende
kunstvormen als theater of de roman. Als een reis naar het onmogelijke. Naast
dit bekende fragment hebben we vooral veel onbekend beeldmateriaal in de
voorstelling verwerkt: beelden vanuit een zeppelin die tijdens de Eerste
Wereldoorlog zijn opgenomen of van de metro in Parijs.’
Zit er
ook een moraal in deze cinefiele traktatie?
‘Eigenlijk draait het
stuk rond vriendschap. Fogg is een flegmatieke man, die alles onder controle wil
hebben en het spel alleen wil winnen. Passepartout is creatief en wil alles
meemaken. Aan het einde van de reis komen ze erachter dat ze vooral hun
vriendschap hebben gewonnen.’
De voorstelling bevat stomme
filmfragmenten en is gebaseerd op een negentiende- eeuws verhaal. Hoe vertaal je
dat naar een voorstelling die kinderen van 2012 kan boeien?
‘Met
mijn voorstellingen wil ik die oude films niet historiseren, maar juist
recreëren. Het boek van Verne diende als inspiratiebron voor een verhaal in het
nu. Dat maak ik meteen duidelijk door de acteurs Jim Groot en Emma Strijdhorst
te laten opkomen als zichzelf. Pas daarna trekken ze de negentiende- eeuwse
kostuums van Fogg en Passepartout aan. Ik heb de oude beelden ook bewerkt en
gemonteerd. En het verhaal krijgt een eigentijds tintje door mijn liedteksten en
de muziek van Rob Stoop.’
U hebt ook samengewerkt met grafisch
animator Niels Mud voor de hypermoderne game die in de voorstelling wordt
gespeeld.
‘Ja, door die samenwerking ben ik ook weer anders naar
film gaan kijken. Ik had van te voren zelf al wat fragmenten geselecteerd, maar
die bleken veel te filmisch te zijn. Voor een game heb je namelijk heel “platte
” beelden nodig, waarin de figuren zich als Super Mario van links naar rechts
bewegen. We hebben uiteindelijk slapstickachtige beelden gebruikt van een
echtpaar dat op een tandem door Parijs fietst. In de game moeten zij met
croissants en stokbroden van hun fiets worden gemept. Van rennende agenten uit
Cops (1922) van
Buster Keaton zijn donutjagende gamefiguurtjes gemaakt. Zo’n fragment krijgt
daardoor naast een nieuwe functie ook een andere laag. Zo probeer ik met de
mogelijkheden van nu die beelden een meerwaarde te geven, sterker te maken.’
Zoals recentelijk in
The Artist de stomme film is gedigitaliseerd en in
Hugo het werk van Méliès in 3D wordt vertoond?
‘Ja, dat is
eigenlijk wel heel grappig. Dat dat nu ineens zo hip is. Ik doe het namelijk al
twintig jaar.’
Reis om de wereld in 50 minuten (6+)
> Zaterdag 7
april, 16.00 uur
> Zondag 8 april, 14.00 en 16.00 uur
> Maandag 9
april, 14.00 en 16.00 uur