Hij wilde toen hij aan het scenario begon ‘geen Amerikaanse pief-paf-
poefserie maken waarbij de kogels je om de oren vlogen,’ zo omschrijft Pieter
Bart Korthuis het begin van zijn successerie Penoza. En wat komt er nu? Een
remake van de Amerikaanse zender ABC, compleet met prestigieus schrijversteam.
Dat het tempo in deze serie (Red Widow) een stuk hoger ligt en het ge-pief-paf-
poef dus ook niet van de lucht is, kan Korthuis goed hebben:
‘Toen Penoza
een remake in Polen kreeg was dat al superleuk, maar dat ze nu gewoon in de vs
met ons materiaal aan de slag gaan – geweldig! En Melissa Rosenberg schrijft het
scenario, wow... Zij heeft de allergrootste successen in de bioscoop op haar
naam staan en is showrunner bij Dexter geweest. Niet niks dus allemaal. Maar het
blijft ook nog een beetje onwerkelijk voor ons. Deze winter of dit voorjaar
komt de serie als het goed is op de Amerikaanse tv. Ik ben razend benieuwd.’
Ondertussen is in Nederland Penoza 2 af. Vanaf 25 november zijn Carmen en de
rest van de penoze weer wekelijks te zien. Opvallend, aangezien de eerste reeks
als een afgesloten verhaal was geschreven. Maar de goede kritieken en hoge
kijkcijfers schreeuwden om een vervolg.
Korthuis: ‘Ik was bang dat ik
serie 1 niet zou kunnen overtreffen. Nu ik het eindresultaat gezien heb, haal ik
opgelucht adem. Penoza 2 is nog mooier, nog rijker. Niet dat we letterlijk
rijker waren – integendeel. Maar als je als ploeg langer met elkaar werkt zie je
dat de regisseur en de cameraman helemaal op elkaar ingespeeld raken. Zij –
Diederik van Rooijen en
Willem Helwig – hebben Penoza 2 echt naar een hoger plan getild.’
Onvoorspelbaar
In de eerste serie werd het ene na het andere
hoofdpersonage vermoord. Iets wat Korthuis en zijn medeschrijvers nogal eens is
opgebroken bij het maken van het vervolg: ‘Doordat ik niet uitging van een
tweede reeks, was ik bij seizoen 1 vrij om zoveel mensen dood te laten gaan als
ik maar wilde. Allerlei personages met wie je echt hebt meegeleefd werden opeens
afgeknald. In de laatste minuut lieten we nog er één, Steven, doodgaan. Helaas
! Want bij het schrijven van seizoen 2 dachten we steeds: hadden we Steven nog
maar. We hadden zoveel geïnvesteerd in dat personage... Maar stiekem vind ik dat
het ook wel een serie met ballen is daardoor. Penoza is veel onvoorspelbaarder
dan je gewend bent.’
Naast die onvoorspelbaarheid zit de kracht van
de serie wat Korthuis betreft in het levensechte. Zelfs uit de echte
onderwereld krijgen de makers regelmatig complimenten over het realisme.
Korthuis: ‘We laten zoveel mogelijk het gewone leven achter de misdaad zien.
Maar ook dat misdaad het gewone leven vele malen gecompliceerder maakt. En dat
het niet loont. Toch leef je mee met Carmen. Ze doet weliswaar dingen die niet
goed te praten zijn, haar drijfveer is een veilige toekomst voor haar kinderen.
In Penoza 2 zit Carmen in een verhardingsproces. Je kan het niet eens zijn met
haar keuzes, maar je snapt haar wel.’
Kicken
Het personage Carmen kon ze na twee jaar weer vrij gemakkelijk in zichzelf
aanboren, vertelt Monic Hendrickx: ‘Toen ik werd gevraagd voor Penoza 2 dacht ik
eerst: hè, het verhaal was toch klaar? Maar de set voelde als thuiskomen. Het
is een ongelofelijke luxe om zo lang in één rol te mogen zitten. Laat die derde
serie dus maar komen!’