Idee?
‘Ik was eigenlijk van plan een horrorfilm te
maken, maar op een gegeven moment herinnerde ik me een voorval uit mijn jeugd.
Toen ik twaalf was liep ik op weg naar school langs een huis. Ik zag daar twee
dode kinderen liggen, en hun rouwende moeder naast hun lijken. Dat heeft veel
indruk op mij gemaakt. Ik ging me toen afvragen hoe die moeder verder was gegaan
met haar leven na de dood van haar kinderen. Uit die combinatie – dat voorval
en het idee van een horrorfilm – is Living geboren.’
Verhaallijnen?
‘Ik wilde laten zien dat je op meerdere manieren
kunt omgaan met dramatische ervaringen. Daarom heb ik voor drie verhalen gekozen
. De moeder verdrinkt als het ware in haar verdriet en niemand van de mensen om
haar heen helpt haar. Terwijl bijvoorbeeld het personage Grishka het gevoel
heeft te worden geholpen door een onzichtbare kracht. Ik wilde zo ook wat
mystiek in het verhaal aanbrengen.’
Invloeden?
‘Ik
haal vooral veel inspiratie uit het leven zelf. Ik heb nog genoeg jeugdverhalen
die ik wil vertellen. Als ik bezig ben met een film probeer ik me zo min
mogelijk te laten beïnvloeden door andere films en regisseurs. Maar er is een
film die een enorme impact op mij heeft gehad, en dat is Come and See van de
Russische regisseur
Elem Klimov. Het zien van die film is een keerpunt in mijn leven geweest.’
Ambities?
‘Ik zou heel graag een komedie willen maken
. Er wordt al aan een script gewerkt, dus ik wil er nog niet te veel over
verklappen. Het wordt een komedie met een zwarte ondertoon.’
Filmen in Rusland?
‘Het is vooral enorm duur om te filmen in
Rusland. Zo is het bijvoorbeeld goedkoper om een camera in Duitsland te huren.
Subsidies zijn in principe niet te verkrijgen. Als je geld krijgt van de
overheid ben je aan heel veel regels verbonden. Als de film bijvoorbeeld niet
binnen een bepaalde tijd af is, moet je een boete betalen. De inhoud doet er
dan niet toe, als er maar een eindproduct is. Daardoor gaat de kwaliteit van de
Russische cinema enorm achteruit.’