Maja Miloš (1983) maakte met Clip een heftige film over Servische pubers die de dag doorkomen met seks, drugs, geweld en verveling – een beetje zoals in de controversiële films van Larry Clark (Kids, Bully).

Idee?
‘Ik wilde een film maken met een sociaal thema, over de cultuur in mijn land. Tijdens mijn studie heb ik een aantal korte films en documentaires gemaakt, waarvan Clip een logische voortzetting is. Ik wilde de realiteit schetsen van pubers die opgroeien in Servië – die doelgroep fascineert mij enorm, met z'n subculturen en de vele zelfgemaakte filmpjes die je tegenkomt op YouTube. Het is allemaal heel rauw, heel gepassioneerd en expliciet. Ik heb heel veel filmpjes bekeken en tieners gesproken. Maar ik wilde geen politieke film maken, niet veroordelen. Binnen die harde cultuur wilde ik laten zien dat er ook zoiets mogelijk is als liefde en tederheid.’

Expliciet?
‘De hoofdrolspeelster was tijdens de opnames veertien . Dat is jong, en het was ook intens. We hebben veel doorgesproken en geoefend en een goede band met elkaar opgebouwd, zonder veroordeling of schaamte. Voor de close-ups in de seksscènes zijn body-doubles gebruikt. Maar ik beschouw de film absoluut niet als pornografisch. Ik wilde het verhaal vertellen vanuit het perspectief van de hoofdpersoon, de nadruk leggen op haar gevoelens. Met haar vriendje communiceert ze alleen maar via seks, dus was het logisch om dat te laten zien zoals het is. In andere delen van de film toon ik de werkelijkheid ook zonder opsmuk.’

Invloeden?

‘Ik houd erg van Servische sociale films uit de jaren zestig en zeventig. Daarin wordt vaak gewerkt met onprofessionele acteurs, wat ik ook graag doe. Maar ik ben ook beïnvloed door films van Larry Clark en Pasolini, en bijvoorbeeld Last Tango in Paris.’

Ambities?
‘Op dit moment is het mijn grootste ambitie dat zoveel mogelijk mensen deze film zien. Dan kan ik verder met volgende projecten. Mijn volgende films zullen waarschijnlijk in dezelfde lijn doorgaan, met veel research vooraf, sociaal bewuste thema’s, ontluikende seksualiteit, erotiek, man-vrouwverhoudingen.’

Filmen in Servië?
‘Als beginnend filmmaker heb je het in Servië net zo moeilijk als ergens anders, denk ik. Ik had het geluk dat ik kon samenwerken met producenten en crewleden die ik nog kende van mijn studie. En het enthousiasme van de jonge acteurs werkte heel inspirerend.’