De film De rouille et d’os van regisseur Jacques Audiard (Un prophète) gaat over Ali, een losbol-krachtpatser uit Noord-Frankrijk, die met zijn zoontje naar zijn zus in Zuid-Frankrijk gaat. Daar ontmoet hij orkatrainster Stephanie, die na een ongeluk tijdens een orkashow beide onderbenen moet missen. Ali wordt gespeeld door de Vlaming Matthias Schoenaerts, die na zijn doorbraak in Rundskop opnieuw een krachtpatser speelt.
‘Maar voor deze film moest ik wel een heel ander lichaam kweken,’ benadrukt Schoenaerts. ‘In Rundskop kan je zien dat ik vol zit met anabolen. Dat lichaam is opgepompt, onnatuurlijk. In deze film moest ik oerkracht uitstralen, en tegelijkertijd kon ik niet fit zijn. Want Ali is arm. In het begin van de film zie je hoe hij uit vuilbakken eet. Daarom heeft hij ook een dikke buik. En toch moet je geloven dat hij een krachtige, potige kerel is. '
Een van de beste films op het filmfestival van Cannes was het magnifieke melodrama De rouille et d’os van Jacques Audiard, met in de hoofdrol de Vlaming Matthias Schoenaerts, bekend van Rundskop.
'Voor ik aan een rol begin, stel ik me zelf altijd de vraag: wie is die man? Ik haal al het drama en verhaal weg en probeer de basisenergie van zo’n man te bepalen. Oorspronkelijk was Ali in het scenario veel donkerder, veel agressiever. Al snel begreep ik dat hij lichter moest. En verleidelijker, want het moest toch aannemelijk zijn dat iemand als Stephanie iets voor hem gaat voelen. '
'Van Jacques Audiard krijg je die ruimte, want voor hem is het scenario dode materie die pas begint te leven als de acteurs de personages leven inblazen. Als Jacques voelde dat we alleen maar speelden wat op papier stond werd-ie knettergek. Dan brulde hij de hele boel bij elkaar. '
'Natuurlijk lokt Hollywood. Ik heb ook al een voorstel gekregen voor een echt heel grote film. Een sciencefictionfilm met een budget van 150 miljoen dollar. Maar dat leek me niet de juiste film op het juiste moment. '
'Welke film? De remake van RoboCop. Door de Braziliaanse regisseur José Padilha. Een fijne gast, met een sterke visie. Maar ik betwijfelde, juist omdat het zo’n grote film is, of hij van de studio wel genoeg vrijheid zou krijgen om zijn eigen film te maken. En met dat scenario kan je alle kanten op . Dat kan een heel goede film worden, maar ook een heel slechte.’