In Michel Gondry’s komedie
Be Kind Rewind spelen
Jack Black en
Mos Def twee medewerkers van een videotheek die per ongeluk het complete v h
s -aanbod wissen. Om niet voor de kosten te hoeven opdraaien besluiten ze de
films dan maar, met zeer beperkte middelen, zelf opnieuw op te nemen.
In Michel Gondry’s Home Movie Factory kunnen bezoekers binnen drie uur een complete korte film maken. Leuk en gezellig, maar met kunst heeft het niets te maken, bezweert de filmmaker.
Be Kind Rewind
Onder filmcritici staat Be Kind Rewind bepaald
niet bekend als Gondry’s belangrijkste werk, maar de Franse regisseur zou daar
zelf wel eens anders over kunnen denken. Naar aanleiding van de film schreef hij
in 2008 een soort manifest: You’ll Like This Film Because You’re In It: The Be
Kind Rewind Protocol.
Zijn doel verwoordde hij destijds alsvolgt: ‘Ik wil
graag bewijzen dat mensen plezier kunnen hebben zonder het commerciële systeem
te dienen. Uiteindelijk hoop ik een broedplaats te maken voor creativiteit en
communicatie, dat gegarandeerd los zal staan van wat voor commerciële instelling
dan ook.’
De maker van de moderne klassieker
Eternal Sunshine of the Spotless Mind en talloze beroemde videoclips zette
zijn woorden om in daden met de Home Movie Factory, een reizende doe-
hetzelfstudio waarin iedereen die er maar zin in heeft binnen drie uur een korte
film kan opnemen. Voor niets. De interactieve installatie heeft al in New York
, Rio de Janeiro en Parijs gestaan, en komt nu naar Rotterdam.
Het
idee sudderde al veel langer, vertelt Gondry telefonisch vanuit Frankrijk: ‘Toen
ik in 1983 in Parijs kwam wonen, zag ik ergens een leegstaande bioscoop waar
een schoenenwinkel in zou komen. Ik stelde me toen voor dat we die ruimte in ere
zouden kunnen herstellen door een gemeenschap te stichten van gewone, onervaren
mensen, die we een camera zouden geven waarmee ze mochten doen wat ze wilden,
om ten slotte de eindproducten in die bioscoopzaal te vertonen. Het lukte
destijds niet dit idee uit te voeren, maar na Be Kind Rewind zag ik eindelijk
kans mijn droom te realiseren.’
Het project loopt nu een paar
jaar, is het resultaat wat u ervan had gehoopt?
‘Nog beter eigenlijk
. Het duurde even voor ik de juiste vorm te pakken had. Aanvankelijk
organiseerde ik in de buurt waar ik woon een wekelijkse filmworkshop, maar al
tijdens de tweede avond kwam nog maar de helft van de deelnemers opdagen. Toen
besefte ik dat ik in zo min mogelijk tijd een zo bevredigend mogelijk resultaat
moest zien te halen, als ik de doelgroep wilde bereiken die ik op het oog had:
mensen die uit zichzelf geen ambitie hebben om filmmaker te worden. Dus verzon
ik een manier waarop groepen mensen in drie uur tijd een complete korte film
kunnen maken, van samen een scenario schrijven tot filmen, acteren, een
gezamenlijke screening en het maken van een dvd-hoes.’
Vanwaar
de behoefte om met mensen te werken die uit zichzelf amper gemotiveerd zijn?
‘Het gaat niet om motivatie. Het is mijn ambitie om mensen die van zichzelf
denken dat ze niet creatief zijn te tonen dat ze het mis hebben. Iedereen
beschikt over creativiteit, ook al doet niet iedereen daar in het dagelijks
leven iets mee. De leukste resultaten komen vaak van mensen die ogenschijnlijk
het minst creatieve beroep hebben.’
De zelfgemaakte filmpjes in
Be Kind Rewind worden in de film heel populair. Zou dat ook kunnen gebeuren met
de filmpjes uit de Home Movie Factory?
‘De mensen die ze maken,
vinden het erg leuk om ze terug te zien. Maar je moet ze niet buiten de context
van het project willen bekijken. Ik streef geen moment naar een hoogstaand
eindproduct, mijn enige doel is dat mensen het samen leuk hebben. Ik adviseer
deelnemers dan ook de filmpjes niet op internet te zetten, waar ze zwaar
bekritiseerd kunnen worden door mensen die het doel ervan niet begrijpen.’
Het is natuurlijk mooi als mensen samen van een proces genieten, maar van cinema
kun je toch niet beweren dat het eindproduct irrelevant is?
‘Dat
klopt, maar ik pretendeer helemaal niet dat dit iets met cinema te maken heeft.
Ik wil de cinema er niet mee promoten of duiden of verdedigen. Er zit niets
politieks achter, het is puur amusement.’
Bepaalde passages in
het ‘Be Kind Rewind Protocol’ klinken wel iets ambitieuzer.
‘Dat
protocol is er puur op gericht dat mensen samen plezier hebben. Dat iedereen mee
mag doen en zich op z’n gemak voelt, dat het een democratisch proces is. In de
Home Movie Factory heeft iedereen iets te zeggen over het scenario, en speelt
iedereen een rolletje. Dat bewijst al dat het niets met cinema te maken heeft,
want echte films worden nooit zo democratisch gemaakt.
Weet je, het zijn
moeilijke tijden en ik wil graag vanuit mijn positie iets bijdragen. Veel mensen
in de filmindustrie zijn bevoorrecht omdat ze worden betaald om te doen wat ze
leuk vinden. Dat geldt ook voor mij. Maar de meeste mensen zijn niet zo
bevoorrecht. We zijn momenteel bezig een permanente Home Movie Factory op te
zetten in een buitenwijk van Parijs waar heel weinig te doen is. Als dat succes
heeft, kunnen er nog meer volgen. Dát is mijn droom. Voor mensen die hoog
opgeven van de cinema is dit niet bedoeld. Die mensen ontmoet ik al genoeg. Ik
heb daar sowieso weinig mee; al dat geneuzel over cinema intereseert me
eigenlijk geen reet.’
Dan kunt u zeker ook niet veel met de
observatie dat de Home Movie Factory lijkt aan te sluiten bij een trend waarin
film steeds interactiever wordt, en amateurfilmers meer ruimte krijgen?
‘Dat zou ik niet weten. Dit idee is al meer dan twintig jaar geleden ontstaan.
Als andere mensen dergelijke concepten hebben, waardoor meer mensen creatief
bezig kunnen zijn, is dat mooi. Als je wilt opschrijven dat ik een trend volg
mag je dat van mij doen, maar dat gevoel heb ik zelf helemaal niet. Het klopt
trouwens ook niet dat het vroeger moeilijker was om zelf een filmpje te maken:
iedereen kon met gemak aan een Super 8-camera komen. Hooguit kunnen er nu meer
mensen naar kijken, dankzij YouTube, waar je in vijf minuten een ster kunt
worden. Maar daar heb ik niks mee.’
Is uw archaïsche aanpak een
reactie op zulke ontwikkelingen?
‘Waar wil je nou eigenlijk naartoe
? Heb je al een titel voor je stuk en wil je dat ik de ontbrekende zinnen invul
? Dit project is nergens een reactie op; en ik heb ook helemaal niet het gevoel
dat er iets in de lucht hangt.’
Maar er zijn toch raakvlakken
met uw andere werk? Ik vind het moeilijk voor te stellen dat u niet
geïnteresseerd zou zijn in de cinematografische aspecten van uw project.
‘Nou ja, dat ben ik tot op zekere hoogte best. Maar als ik zie hoe gelukkig
mensen worden van het samen creatief bezig zijn, vind ik dat veel belangrijker.
Ik krijg wel vaker te horen dat ik er meer uit zou moeten halen, dat ik
compilaties moet maken van de beste filmpjes of zo, maar dat werkt helemaal niet
. Er zitten beslist goede ideeën tussen, en veel geestige momenten, maar buiten
de context gaat het al snel vervelen – dan zie je steeds opnieuw dezelfde decors
en kleren en thema’s voorbij komen.’