Idee?
‘In april 2010 waren er veel rellen en
protesten in Thailand. Het was een heftige situatie, waar we thuis veel over
spraken. Maar ik vond het te eendimensionaal om een film te maken die alleen
over die politieke rellen zou gaan. Daarom heb ik ook een gebeurtenis uit de
jeugd van mijn broer in het verhaal verweven. Toen hij jong was werd hij gebeten
door kwallen. Daar heeft hij vreselijke littekens aan overgehouden en dat heeft
zijn leven heel erg beïnvloed.’
Documentaire?
‘Toen we een ruwe versie van de film bekeken, kwamen we erachter dat er iets
miste. Daarom besloot ik de fictiefilm te combineren met stukjes documentaire.
Door echte beelden van gesprekken tussen mijn vader en mijn broer over zijn
ongeluk in de film te plaatsen, werd de film ook persoonlijker.’
Invloeden?
‘De Chinese regisseur
Jia Zhanke vind ik heel erg goed. Zijn manier van film maken inspireert mij
, hij is heel sociaal betrokken. Er bestaat een mooie documentaire over hem
waarin te zien is hoe hij zich helemaal aan zijn films wijdt, dat vind ik
geweldig.’
Ambities?
‘Ik werk op dit moment
aan een scenario voor een romantisch verhaal over een jong stel dat op zoek gaat
naar een nieuwe wereld. Het wordt iets heel anders dan deze film. Daarnaast wil
ik graag nog een boek schrijven met korte verhalen. Toen ik studeerde heb ik
lang de ambitie gekoesterd om rockster te worden, maar die droom heb ik maar
opgegeven. ’
Filmen in Thailand?
‘De markt
voor onafhankelijke films is erg klein in Thailand. Voorheen kon je als
filmmaker nog bij de overheid terecht, maar dat fonds is sinds vorig jaar
opgeheven. Verder zijn er ook weinig instanties die subsidies verstrekken. Je
bent dus aangewezen op buitenlandse investeerders.’
In April the Following Year, There Was a Fire van de Thaise filmmaker Wichanon Somumjarn (1982) gaat een jonge man terug naar zijn dorp met de wens om regisseur te worden. Het verhaal wordt afgewisseld met beelden van Somumjarns familieleden, die anekdotes vertellen, waardoor fictie en realiteit door elkaar lopen.