‘Het begin van de film is een boek van Abe Rosenthal, Thirty-Eight Witnesses: The Kitty Genovese Case, gebaseerd op een gebeurtenis in New York in 1964. Kitty Genovese, serveerster in een nachtcafé, werd toen onderweg naar huis vermoord. Die moord was bijzonder gruwelijk en duurde ook opvallend lang. Wel twintig minuten van het begin van de aanval tot haar dood. Waarom die moord beroemd is geworden en de reden waarom dat boek is geschreven, was omdat er 38 getuigen waren van die moord… 38 mensen die iets gehoord of gezien hadden… 38 mensen die begrepen moeten hebben dat er iemand werd aangevallen. En niemand die iets heeft gedaan. Niemand belde de politie, niemand rende de straat op om te kijken wat er gebeurde. Niemand riep: STOP!’
De Waalse filmmaker Lucas Belvaux kan zich er nog steeds over opwinden. Hij is begin dit jaar in Rotterdam, waar zijn film 38 Témoins (38 getuigen) het filmfestival opent. De plaats van handeling werd verplaatst van New York naar Le Havre, maar de basis bleef het zelfde: 38 mensen zijn getuige van een moord en niemand grijpt in.
Is duidelijk geworden waarom destijds niemand ingreep ?
‘Het was een groot schandaal in de Verenigde Staten. Toen is ook het noodnummer 911 ingesteld. En er werden allerhande sociale en psychologische studies in het leven geroepen. De conclusie was, dat hoe meer getuigen er zijn, hoe minder het individu zich verantwoordelijk voelt en hoe minder snel mensen dus zullen ingrijpen. Want Kitty Genovese had gered kunnen worden. Als iemand zijn raam had geopend en om aandacht had geschreeuwd, was ze gered. Maar niemand deed iets en dus ging ze dood.’
Veroordeelt u de mensen die niets gedaan hebben?
(glimlacht) ‘Bien sûr. Ik weet zeker dat ik, als ik daar was geweest, iets had gedaan. Gebeld, tussenbeide gekomen, wat dan ook. Ik ben nooit met iets zó ergs geconfronteerd, maar als ik iets zag gebeuren greep ik altijd in. We leven in een tijd waarin de jeugd steevast roept: Waarom oordeel je over mij? Wat geeft je het recht? Bemoei je met jezelf! Ik oordeel, omdat dat normaal is in een maatschappij. Het zijn altijd de daders die bang zijn voor een oordeel. In de film stel ik me de morele vraag wat er moet gebeuren met die 38 mensen die niets hebben gedaan. Ik vind dat ze op hun acties aangesproken moeten worden, gestraft zelfs, want het is ieders verantwoordelijkheid iets te doen.’