Idee?
‘Ik maakte eerder een korte film over Honggui,
het meisje in de film, en de relatie die ze heeft met haar vader. Ik wilde haar
graag nog eens opvoeren in een lange film om ook de andere familierelaties uit
te kunnen diepen. Het is een heel persoonlijk verhaal omdat ik vroeger in
dezelfde situatie zat als Honggui. Ik ben ook misbruikt als jong meisje. Ik
wilde dit verhaal, een zwart deel van mijn jeugd, graag delen met mijn vriend,
en film is voor mij de beste manier om zoiets te communiceren. Egg & Stone is
voor mij een kans geweest om het verleden achter me te laten en opnieuw te
beginnen.’
Autobiografisch?
‘Het viel niet
meer om alles op papier te zetten. Ik heb in twee maanden tijd een scenario
geschreven op basis van mijn herinneringen. Ik ben teruggegaan naar mijn dorp en
heb daar met meisjes gesproken die in dezelfde situatie zitten of zaten. Het
was een heftige ervaring, en ik moest afstand nemen omdat mijn gevoel anders
teveel in de weg van het filmproces zou gaan zitten. Toen ik een geschikte
hoofdrolspeelster had gevonden, heb ik het scenario herschreven met haar in
gedachten, maar ook met haar hulp. De film heeft sterke autobiografische
invloeden, maar is ook beïnvloed door de actrice.’
Invloeden?
‘Een grote bron van inspiratie is de Trois Couleurs-trilogie van Krzysztof
Kieslowski. Ik houd ervan hoe Kieslowski de focus legt op mensen, en niet op de
samenleving. Daarnaast is de Japanse animatieregisseur Hayao Miyazaki een van
mijn favorieten. Ook vind ik The Red Shoes van Michael Powell en Emeric
Pressburger heel erg mooi, omdat ik heel erg van de sprookjes van Hans Christian
Andersen houd.’
Ambities?
‘In China worden
veel films over vrouwen gemaakt door mannen, waardoor de vrouw automatisch wordt
getoond vanuit een mannelijk perspectief. Ik wil graag verhalen vertellen over
het innerlijk van vrouwen, dat is iets waaraan ik me als vrouwelijke filmmaker
wil wijden. Niet alleen verhalen over de Chinese vrouw, maar ook over de vrouw
als universeel gegeven.’
Filmen in China?
‘Het
is lastig om als onbekende filmmaker subsidie te krijgen, maar live filmen in
China is heel goed te doen. Er zijn veel goede locaties, en de mensen vinden het
vaak ook leuk om gefilmd te worden. China is een groot land, dus de verhalen
liggen voor het oprapen. De mogelijkheden zijn enorm, het is maar net hoeveel
motivatie en doorzettingsvermogen je zelf hebt.’
Het semi-autobiografische Chinese drama Egg & Stone van Huang Ji (1984) gaat over de veertienjarige Honggui, een ongewenst meisje dat zeven jaar eerder door haar ouders werd ondergebracht bij een oom en tante op het platteland.