Idee?
‘Ik kwam een doos oude vakantiefoto’s tegen, van
toen ik een kind was, onder meer één waarop ik samen met een nichtje boven op
het dak van een auto lig, terwijl mijn ouders in de auto zitten. Dat bracht
allerlei herinneringen boven. Het mooie aan dit specifieke beeld vond ik dat er
twee heel verschillende werelden op te zien zijn: de kinderen boven vinden het
geweldig dat ze daar mogen liggen, terwijl het er bij de volwassenen binnen heel
wat minder gezellig aan toe gaat. Ik besloot een film te maken gebaseerd op die
herinneringen. De scène met de kinderen op het dak van de auto zit ook in de
uiteindelijke film – heel gevaarlijk inderdaad, maar zo ging het!’
Perspectief?
‘Het moest geen film worden over een scheiding, ik
wilde echt de blik van een kind vangen, die lang niet alles doorheeft wat er
gebeurt, maar er wel flarden van opvangt en eigen conclusies trekt. De vader en
moeder in de film zijn niet mijn ouders, maar ik heb als kind wel veel frictie
opgevangen, wat ik niet helemaal kon plaatsen, zoals het meisje in de film.’
Invloeden?
‘Er zijn zeker regisseurs die ik bewonder, maar voor
deze film heb ik veel meer uit mijn eigen herinneringen geput dan uit specifieke
films. Én goed naar die oude foto’s gekeken. De films waar ik van houd
vertellen vaak ook geen concreet verhaal, maar brengen meer een sfeer over,
hebben iets dromerigs en fragmentarisch.’
Ambities?
‘Ik wil graag films blijven maken in Chili. Geen grote, ingewikkelde verhalen.
Wel zou ik graag een groter publiek bereiken; niet door inhoudelijke concessies
, maar door het professioneler aan te pakken met distributie en zo. Daarvoor zal
ik steun blijven zoeken uit het buitenland. Een van de projecten waar ik nu aan
werk wordt waarschijnlijk een Franse coproductie.’
Filmen in
Chili?
‘Zonder de steun van het Hubert Bals Fonds, die ik kreeg
naar aanleiding van een korte film die ik eerder maakte, zou het erg moeilijk
zijn geweest deze film in Chili van de grond te krijgen. Die financiële steun
had als voorwaarde dat een deel van het budget in Nederland zou worden besteed,
dus de afwerking is in Amsterdam gedaan. Dat had verder geen invloed op de
inhoud – alles was al gefilmd en ik had mijn eigen mensen bij me – maar het is
de kwaliteit zeker ten goede gekomen.’
Vader, moeder, broertje en zusje gaan in een ruime Mazda op vakantie. Via het perspectief van het meisje op de achterbank zien we steeds meer barsten in het huwelijk van de ouders. Dromerige, persoonlijke debuutfilm van de Chileense regisseuse Donminga Sotomayor (1985).