De negentienjarige Betty Szabo werd in de nacht van 18 op 19 februari 2009
vermoord in haar peeskamertje op de Amsterdamse wallen. Voor regisseur
Walter Stokman was dit kleine krantenbericht de aanleiding om zich te
verdiepen in de achtergrond van de Hongaarse prostituee. Hij ging naar haar
geboortestad Nyíregyháza in Hongarije om meer over het vermoorde meisje te weten
te komen. Dat resulteerde in de indrukwekkende documentaire Dirty Window, die
op het Nederlands Film Festival in première gaat en ook op televisie te zien is
.
‘Bij een onderwerp als dit is het natuurlijk heel moeilijk om
betrokkenen die vinden die voor de camera hun verhaal willen doen,’ zegt Stokman
. ‘In Hongarije rust op prostitutie een enorm taboe. Officieel bestaat het niet
; door de autoriteiten wordt het simpelweg genegeerd. En ik houd niet van films
met onherkenbaar in beeld gebrachte silhouetten.’
Toch wist
Stokman Betty’s vader over te halen in zijn film te verschijnen.
‘
Dat vind ik heel moedig, want het is niet mis om te vertellen dat je dochter als
hoertje op de wallen is vermoord. Maar hij is heel kwaad op de man op wie ze
verliefd was en die haar naar Nederland heeft gehaald. Hij vertelt dat ze als
kind soms opstandig was, maar ook veel hield van bloemen planten in de tuin.
Ook spreek ik met Betty’s oude muzieklerares en Annamaria, een kennis en
collega. Deze vrouw woont met haar moeder en twee dochters in dezelfde buurt en
heeft ook in de prostitutie gewerkt. Ze was verbazend open. Ik denk dat ze haar
dochter wilde waarschuwen niet dezelfde kant op te gaan als zij. Die is al op
jonge leeftijd zwanger van een onbetrouwbare jongen.’
De moord
op Betty Szabo is nooit opgelost.
‘Het is een echte cold case. De
politie heeft een beloning van 15.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip. Maar
ik heb bewust de moordzaak buiten de film gehouden. Het ging mij er meer om de
achtergrond van die meiden zichtbaarder te maken. Ik heb niet gezien dat ze
gedwongen werden om achter het raam te gaan zitten. Vaak worden ze door een
soort loverboys overgehaald en de financiële motivatie is ook groot.
Het
leven op het Hongaarse platteland is troosteloos en er is veel armoede en
werkloosheid. Ze kunnen op de Wallen zo veel meer verdienen dan thuis. Ik maak
geen films om antwoorden te geven. Ik was niet op zoek naar een onthulling over
de moordzaak, ik wilde graag het verhaal van Betty vertellen.’
Heeft Stokman nu het idee dat hij zijn hoofdpersoon heeft leren kennen?
‘Ja en nee. Net als in de film blijft Betty ook voor mij ongrijpbaar. Ze heeft
veel jeugdfoto’s meegenomen, die zijn nog steeds zoek. En met haar collega’s
sprak ze vooral over hun toekomstdromen. Haar verhaal staat ook voor dat van
andere meisjes in een vergelijkbare situatie. Ik vind het geen hopeloze film. De
meiden zijn ook sterk, ze proberen gewoon een beter leven voor zichzelf te
bewerkstelligen.’
Trailer Dirty Window