De Britse regisseur Roger Michell is behoorlijk zenuwachtig als ik hem midden september, aan de vooravond van de wereldpremière van zijn film Hyde Park on Hudson in Toronto spreek. De weg naar die première was dan ook niet gemakkelijk.
Hyde Park on Hudson van de regisseur Roger Michell vertelt het verhaal van de geheime relatie tussen de Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt en zijn achternicht Daisy.
De film vertelt het verhaal van de geheime relatie tussen de
Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt (in de VS: FDR) en zijn
achternicht Daisy. Op zich explosief materiaal, maar dat was niet het grootste
probleem. De film is gebaseerd op een hoorspel van Richard Nelson, waarin lang
wordt stilgestaan bij een ontmoeting tussen Roosevelt en de Britse koning George
VI. Inderdaad, de stotterkoning uit
The King’s Speech.
Roger Michell: ‘Vijf jaar geleden besloten
we een film te maken van Richards hoorspel. Dat proces nam nogal wat tijd in
beslag, en halverwege dat proces kwam – als de landing van een brigade
parachutisten – The King’s Speech in de bioscopen.’
Was u kapot
?
‘In het begin. Even. Tot ik besefte dat het ook een voordeel voor
onze film kon zijn. The King’s Speech kon een soort prequel zijn, die de
fundering legt voor ons verhaal.’
Bleef u positief, ook toen u
zag dat The King’s Speech een enorm succes werd?
‘Je kan je
voorstellen dat zoiets ambigue gevoelens oproept. Ik wist eigenlijk al dat het
een hit zou worden toen ik voor het eerst het verhaal van die film hoorde. De
opzet was zo simpel, en toch zo perfect. Alles zat erin: kolonialisme, het
standenverschil, een vader-zoonrelatie. Het succes van die film dwong ons onze
film aan te passen. We moesten er vanuit gaan dat iedereen The King’s Speech al
had gezien.
Richard had hele stukken geschreven over het gestotter van de
koning en dat moesten we er allemaal uit gooien. Dat wist iedereen al van The
King’s Speech en konden we niet nog eens overdoen. Maar ik zou het heel erg
vinden als mensen denken dat we deze film dankzij het succes van The King’s
Speech hebben gemaakt. We hebben de film gemaakt ondánks het succes.’
Denkt u dat de film zal veranderen hoe mensen tegen president Roosevelt
aankijken?
‘Niets in de film is echt nieuw. Mensen schrijven hier al
jaren over. Maar niet iedereen leest nog, dus het kan best zijn dat het voor
een boel mensen toch nieuw is.’
Misschien willen mensen het niet
horen. Hij is een zeer geliefde president…
‘Hij staat op het
dubbeltje, zoals
Bill Murray [die Roosevelt speelt] zegt. Maar ik denk dat Roosevelt prima
uit deze film komt. Als een complexe, maar briljante leider.’
Het helpt dat u hem laat spelen door Bill Murray.
‘Zeker. Als we hem niet hadden gehad was de film anders van toon geworden. Platter, harder. Maar Bill is net als Roosevelt. Innemend, charmant en een beetje ondeugend. Je vergeeft hem alles. Hij heeft zijn hele leven relaties gehad en al die vrouwen accepteerden elkaar. Uiteindelijk stonden er vier aan zijn sterfbed.’
Een van die vrouwen is Daisy Stuckley, een verre nicht bij wie Roosevelt zich regelmatig kon ‘ontspannen’. Daisy wordt gespeeld door de Amerikaanse actrice Laura Linney (You Can Count on Me, Mystic River), die ook in Toronto was.
Wist u dat Roosevelt maîtresses had?
Laura Linney: ‘Ja hoor, dat is algemeen bekend in Amerika.’
Maar niet iets dat je leert op school…
‘Nee, dat zou ongepast zijn. Maar als je geïnteresseerd bent in FDR, dan weet je van de vele relaties die hij heeft gehad.'
Wat wist u van Daisy?
‘Niets. Er waren wel een paar mensen die
wisten dat ze bestaan had, maar dan nog wisten ze niet veel. Ze bleef altijd op
de achtergrond. Dat veranderde toen ze in 1991 op honderdjarige leeftijd
overleed. Haar hele leven had ze niets gezegd over haar relatie met hem. Geen
woord, want ze was extreem bescheiden. Daarom was hun relatie ook zo bijzonder,
want FDR wist dat alles wat hij haar vertelde de kluis in zou gaan. Hij hoefde
nooit bang te zijn dat zij iets zou door vertellen. Maar na haar dood vonden ze
een koffer onder haar bed, vol dagboeken en brieven die FDR aan haar had
geschreven. Er waren bladzijden gescheurd uit de dagboeken en sommige brieven
ontbraken, en toch kon je goed zien hoe intiem hun relatie geweest was. Zo
werden de enige twee bekende foto’s van FDR in een rolstoel door haar genomen.
Hij vertrouwde haar compleet. Hoe seksueel hun relatie was, is open voor
interpretatie. In onze film laten we er het een en ander van zien, maar dat is
niet honderd procent historisch.’
We zien inderdaad het een en
ander. Onder andere hoe Daisy de president een ‘hand job’ geeft. Zal dat de
natie schokken?
(lacht) ‘Het is maar een film. Ik denk niet dat de
natie daardoor geschokt zal zijn. Nee hoor; “9/11”, dat schokte de natie.’
Maar FDR is een icoon. Hij staat toch op een voetstuk?
‘Tuurlijk,
maar hij was ook een mens, en mensen hebben seksuele relaties. Hopelijk.’
Is Daisy een betrouwbare verteller? Haar dagboeken kunnen ook fantasieën van een
ouwe vrijster zijn.
‘Het is heel moeilijk te geloven dat alles
gelogen is. Bovendien schreef ze nooit over een seksuele relatie met FDR. Ze
schreef wel over een plek waar ze samen naartoe gingen, die ze The Hill noemde.
Daar bleven ze dan uren. Wat ze daar deden, schrijft ze niet, maar dat kan je je
misschien wel voorstellen. Ik ben in haar huis geweest en ze werd elke dag
wakker in een kamer met een metershoog portret van FDR aan de muur. Naast haar
bed stond een vitrine vol spulletjes die FDR voor haar vanuit de hele wereld had
meegenomen. Ze was hem duidelijk compleet toegewijd. En ze was bij hem toen hij
stierf. Dat zegt toch ook wel wat.’