Waarom besloot u dit boek te schrijven?
‘Ik ben al jaren
horrorfan en schreef veel essays over vrouwen in horrorfilms, voor een
tijdschrift dat ik zelf maakte. Het leek mij leuk om die essays te bundelen,
aangevuld met wat nieuwe stukken. Ik had veel ideeën die ik moest uitwerken: hoe
ga ik structuur in het boek aanbrengen, hoe maak ik het interessant en hoe kan
ik mensen interesseren voor mijn mening over horrorfilms. Dat was lastig, omdat
er al zoveel goede boeken zijn geschreven over films. Toen ik besloot de essays
in het boek vanuit een persoonlijk perspectief te verzamelen, viel alles op zijn
plek.’
Kijkt u horrorfilms omdat u zich daarin herkent of omdat
u het gewoonweg spannend vindt?
‘Personages waar je sympathie voor
hebt, zijn volgens mij vaak personages op wie je lijkt of zou willen lijken. Dat
geldt ook voor mij. Maar ik kan ook van films zonder doorgedraaide vrouwen
genieten, haha.’
Zijn vrouwen in horrorfilms slachtoffer, of
juist sterk?
‘In horrorfilms zijn vrouwen bijna altijd het
slachtoffer, al zijn er vooral in de jaren tachtig ook films gemaakt met sterke
vrouwen. Vrouwen hebben nu eenmaal meer moeite zichzelf te verdedigen dan mannen
. En dat ziet het publiek graag. Dat weten filmmakers ook. Maar ik erger mij
daar niet aan. Ik vind het juist fascinerend dat er soms periodes zijn waarin
horrorfilm na horrorfilm de vrouw het slachtoffer is.’
Waarom
worden er in het boek voornamelijk films uit de jaren zeventig en tachtig
genoemd?
‘Dat is voor een gedeelte nostalgie, het zijn de films uit
mijn jeugd. Maar er is tegelijkertijd ook afstand, omdat die films zo oud zijn.
Het is interessant om te zien hoe die films in de huidige sociale context passen
, of juist helemaal niet. Er worden nog steeds goede horrorfilms gemaakt, maar
horror is niet meer een op zich staand genre. Je hebt nu ook arthouse horror.
Veel mensen begrepen niet dat ik Antichrist van Lars von Trier in mijn boek
opnam. Dat was in hun ogen geen horror, maar arthouse. Terwijl die film op mij
precies hetzelfde effect heeft als andere horrorfilms.’
Welke
films op het festival moeten we zien?
‘The Mafu Cage (1978) van Karen
Arthur is voor het eerst in jaren weer op een bioscoopscherm te zien. Het is de
beste rol van Carol Kane ooit en de film ziet er fantastisch uit. Maar het is
bovenal een buitenkans om deze film te zien. En dan één van de beste films ooit
gemaakt: Possession (1981) van Andrzej Zulawski. Je zult het verhaal en vooral
de beelden niet snel uit je hoofd krijgen. Als je mijn boek zou moeten
samenvatten in een film, zou je op Possession uitkomen.’
Doorgedraaide vrouwen, daar gaat het aankomende zondag tijdens het Imagine Film Festival in Amsterdam over. De Canadese schrijfster Kier-La Janisse is te gast op het festival, omdat zij het boek House of Psychotic Women schreef, een autobiografie aan de hand van horrorfilms.