Het is 1945. Het Duitse Rijk valt uiteen. Koppen rollen. De vader van de veertienjarige Lore, hoofd van de Einsatzgruppen, wordt gevangen gezet. Net als Lore’s moeder. En ineens rust de verantwoordelijkheid voor het gezin – naast Lore nog drie broertjes en een zusje – op haar jonge schouders. Zij moet ze veilig van Beieren, in het zuiden van Duitsland, naar Hamburg, in het noorden, brengen. Naar oma.
Lore – een mix van coming of age-film, roadmovie en WO II-drama – is geregisseerd door de Australische Cate Shortland ( 1968), die de film eind januari op het filmfestival van Rotterdam presenteerde.
Waarom bent u voor Lore teruggegaan naar de Tweede Wereldoorlog?
Cate Shortland: ‘De chaos. Het was het Wilde Westen toen. Ik dacht altijd dat ik die tijd goed kende, maar door het maken van deze film zijn mijn opvattingen over die tijd flink op hun kop gezet. De scheiding tussen goed en slecht was lang niet zo eenduidig als lange tijd werd aangenomen. Van niemand wist je wat- ie wilde en of hij er een verborgen agenda op nahield.’
De film is gebaseerd op de roman The Dark Room van Rachel Seiffert. Heeft u met haar over de film gesproken?
‘Jazeker. En sinds kort mag ik ook zeggen dat het boek is gebaseerd op de ervaringen van haar eigen familie. Toen de film september 2012 in Australië in première ging, wilde de familie nog niet dat dat bekend werd. Het was een groots moment toen de moeder van Rachel een maand later , tijdens het filmfestival van Londen, samen met actrice Saskia Rosendahl die haar speelt, op het podium stond.’