De beste film die ik 2013 zag was Jonathan Glazer’s Under the Skin. Dat was op het filmfestival van Toronto. Ruim een jaar later wordt die film nu ook in Nederland uitgebracht. Goddank, want Under the Skin is geen gemakkelijke film. Het helpt wel dat je hem alsvolgt kan vermarkten: Scarlett Johansson speelt een sexy alien die in Schotland eenzame mannen verleidt, meelokt en vervolgens vermoordt.
Die blurb doet totaal geen recht aan de film, maar het lokt wel mensen naar de bioscoop. Het goede van Under the Skin is dat je hem moeilijk kunt beschrijven. Je zal hem moeten ondergaan. De film is – heel losjes – gebaseerd op de gelijknamige sf-roman van de Nederlandse Schot (of Schotse Nederlander) Michel Faber. Waar die roman tamelijk expliciet was over wat de door Johansson gespeelde alien op aarde uitvoert, blijft Glazer bewust vaag. In Toronto legde hij uit waarom.
Jonathan Glazer: ‘Ik had wel kunnen vertellen waarom ze die mannen nodig had, maar hoe meer ik zou uitleggen, hoe minder alien ze zou worden. Voor mij was het belangrijk dat ze een alien zou blijven. Dat je aan het eind van de film eigenlijk nog niets van de aliens weet, maar wel dat je een film lang in de nabijheid van eentje bent geweest. Het gaat mij om de reis die ze maakt. Van een ‘het’ naar een ‘zij’. Ik wil laten zien hoe iets een individu kan worden. Hoe een object leert voelen en begrijpen. Snap je? Wie de aliens zijn, waar ze vandaan komen en wat ze hier willen, is voor mij van secundair belang.’
Hollywood-ster Scarlett Johansson speelt deze ‘woman who fell to earth’. Was het moeilijk haar voor de film te interesseren?
‘Scarletts veelgeprezen schoonheid is belangrijk voor de rol. Want ze is dan wel een alien, haar lichaam is heel menselijk. Ik had haar al heel vroeg in gedachten. De eerste keer dat we elkaar ontmoetten hebben we het niet eens over de film gehad. Ik wilde zien wat voor indruk ze in levenden lijve maakt, hoe ze zich beweegt en wat ze denkt. Later hebben we de eerste versie van het script besproken en toen klikte het.’
Er zit een prachtige, beklemmende scène in de film waarin we op grote afstand zien hoe een echtpaar verdrinkt in de oceaan als ze hun hond proberen te redden. Dat zag er gevaarlijk echt uit...
‘Dat waren ervaren zeezwemmers. En al waren ze dicht bij de rotsen en was het halfdonker, toch maakten we ons weinig zorgen over hun veiligheid. En dan nog, soms moet je ingecalculeerde risico’s nemen. Want het voelt gevaarlijk, omdat het ook echt gevaarlijk is. Het idee achter die scène is dat wij meeleven met wat we zien gebeuren. Wij zien dat drama zich voor onze ogen afspelen en trekken ons het lot van die mensen aan. Dan richt ik de camera op haar en bij haar gebeurt er helemaal niets. Zij herkent het drama niet. In de afwezigheid van de empathie herkennen we haar als een alien. Ze kijkt ernaar als een luipaard naar een impala. Als de oceaan. Onverschillig en emotieloos.’