De ontwikkeling van de Zweedse filmmaker Lukas Moodysson (
1969) is een opmerkelijke. Na zijn succesvolle debuut over twee op elkaar
verliefde meisjes in een Zweeds provinciestadje (
Fucking Åmål, 1998) en de tragikomische gebeurtenissen in een commune (
Together, 2000), verdween langzaam het licht uit zijn werk. Via een tot
prostitutie gedwongen Russische tiener (
Lilya 4-Ever, 2002) en de opnames van een pornofilm in een troosteloze flat
(
A Hole in My Heart, 2004), bereikte de gekwelde maker de bodem met het
zelfbevlekkende ego-document Container (2006). Het familiedrama
Mammoth (2009) was een eerste poging uit dat emotionele en
creatieve dal te komen, en met de jeugdfilm We Are the Best! heeft hij de weg
naar boven – en naar het licht! – weer gevonden. We Are the Best! is een
bitterzoet portret van drie pre-puberende Zweedse meisjes die in 1982 een
punkband beginnen. De meiden houden niet van sport (hun enige nummer heet: ‘We
haten sport!’), hebben weinig vrienden en worden door hun ouders aan hun lot
overgelaten. De film is gebaseerd op een graphic novel van zijn vrouw Coco
Moodysson. Wat vond hij nog meer leuk aan het verhaal?
Lukas
Moodysson: ‘Nog meer?’
Naast het feit dat uw vrouw het
geschreven had…
(lacht flauwtjes) ‘Nou, leuk vinden. Ik geloof niet
dat ik dingen doe omdat ik ze leuk vind. Maar ik ben natuurlijk wel getrouwd met
mijn vrouw omdat we dingen gemeen hebben. En ik steel wel vaker ideeën van haar
. Dit is de eerste keer dat ik het openlijk toegeef. Maar om terug te keren naar
de vraag: het verhaal van de meisjes voelde als iets dat dicht bij mij lag. Ik
luisterde begin jaren tachtig naar dezelfde muziek, had dezelfde gevoelens, en
mijn vader verdween ook al vroeg uit beeld.’
Door scheiding?
‘Nou, wel iets erger. Hij ging ergens anders leven en bemoeide zich niet meer
met ons.’ Die harde werkelijkheid wordt ook regelmatig aangestipt in de film,
maar u houdt het verder luchtig. ‘Dat was vooral omdat voor kinderen op die
leeftijd ouders helemaal niet belangrijk zijn. En alles wat je overkomt voelt
alsof dat heel normaal is. Ik ken iemand die vroeger op een Britse kostschool
zat. Die vertelde me dat hij, toen hij zeven jaar was en naar de wc moest,
onderweg altijd geslagen en geschopt werd door oudere jongens. Toen zijn ouders
daarvan hoorden en zich daar verschrikkelijk over opwonden, begreep hij daar
niets van. Dat slaan was toch normaal? Het hoorde er gewoon bij. Als ik een film
had gemaakt over hoe droevig het voor die meisjes is dat hun ouders zo afwezig
zijn, dan was het een film vanuit het perspectief van de ouders geworden. En ik
wilde het verhaal van de meiden vertellen.’
Over een van die
meiden, Bobo, zou je je zorgen kunnen maken. Ware het niet dat het met haar wel
goed komt, want Bobo wordt Coco [Moodyssons vrouw], toch?
‘Misschien
. Bobo is in ieder geval een overlever. Ze voelt zich een freak, maar heeft haar
trots en haar band. Halverwege de film zegt vriendin Clara tegen Bobo dat ze
twee vriendinnen heeft en in de beste band van de wereld zit. Meer heb je niet
nodig! De wereld is zo geobsedeerd met dat je ergens bij moet horen. Volgens mij
kun je ook heel gelukkig worden zonder dat je ergens bij hoort. Dat is wat deze
film probeert te vertellen.’
Was u ook punk?
‘Nou ja
, ik probeerde het te zijn. Maar net als de meiden in de film was ik nogal laat
. Ik ben van 1969 en was dus dertien in 1982. De beste punkplaten waren toen al
gemaakt. En de Zweedse punkbands die ik goed vond waren allang gestopt.’