De veelbekroonde films van
Michaela Pavlatova draaien om de verhoudingen tussen man en vrouw, en dan
bij uitstek over de onzekerheden en onuitgesproken verlangens waar ieder mens
wel eens last van heeft. Hoewel dit klinkt als een garantie voor zware kost weet
Pavlatova de toon altijd licht te houden. Een sprekend voorbeeld hiervan is
haar nieuwste korte film Tram, een komische animatiefilm over een vrouwelijke
tramchauffeur van middelbare leeftijd en haar doldwaze seksuele fantasieën. Maar
zit het publiek daar eigenlijk op te wachten?
Hoe reageert het
publiek op uw films? Vinden ze uw werk nooit vulgair?
‘Soms. Bij
Tram gebeurde dat vooral wanneer de film niet in de festivalcatalogus stond
beschreven. Mensen zijn dan onvoorbereid waardoor er een soort oerschok bij hen
plaatsvindt. Daarnaast heb ik gemerkt dat de gecombineerde programmering
meespeelt. Zo draaide mijn film
Carnival of Animals samen met de expliciete gay artfilm Shortbus, en toen
leek mijn film bijna schattig. Maar toen Tram samen met de Deense rom-com Love
Is All You Need van Susanne Bier werd geprogrammeerd, met het idee van een
gezellige ‘ladies night out’, reageerde het publiek zo boos dat geen enkel
festival de film nog durfde te programmeren.’
U combineert
serieuze thema’s eigenlijk altijd met een humoristische toon.
‘Ik doe
mijn best! Maar het is nooit ‘hahaha-humor’. Het is voor mij makkelijker om
ironisch te zijn dan vrolijk. Ik moet altijd iets ondeugends in mijn films
stoppen.’
Het is best ongebruikelijk dat animatiefilms over zulke
alledaagse onderwerpen gaan.
‘In animatiefilms worden vooral
fantasieverhalen verteld. Tijdens mijn colleges aan de kunstacademie van Praag
komen studenten altijd naar me toe met verhalen over mutanten op verre planeten
. Maar ik wil uiteindelijk kunst maken die resoneert: waarbij je herkent wat je
op het scherm ziet, maar er tegelijkertijd op een nieuwe manier naar kijkt. Maar
soms gaat het vervelen om weer een film over mensen te maken, en dan maak ik er
een over cactussen.’
Vindt u het dan niet jammer dat animatiefilms zo’n marginale positie hebben?
‘Jawel, maar die vorm heeft ook veel voordelen. In een animatiefilm kun je
binnen drie minuten net zo veel vertellen als in een hele film. En je komt veel
beter weg met symboliek in animatie – in gewone films wordt dat al snel
pretentieus. Soms wil je een groot schilderij van Rubens zien, maar soms geeft
een kleine illustratie van Paul Clair – waar hij slechts een minuut voor nodig
had – net zo veel voldoening.’
U staat in een lange traditie van
– vooral mannelijke – Tsjechische animatiekunstenaars. Denkt u dat u als vrouw
een ander perspectief hebt?
‘Ik denk dat ik als vrouw wel in andere
onderwerpen geïnteresseerd ben. Ik denk dat vrouwen opener kunnen zijn,
gevoeliger. Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een bepaalde opdracht niet
heb gekregen omdat ik een vrouw ben. Ik heb me nooit begrensd gevoeld; de enige
grenzen die ik ken zijn die van mijn eigen verbeelding.’
Het KLIK! Animation Festival, dat zondag werd afgesloten, stond dit jaar in het teken van gender: Boys, Girls & Beyond. Een thema dat perfect past bij het werk van de Tsjechische filmmaakster Michaela Pavlatova. Op het festival werd haar werk dan ook geëerd met een retrospectief.