Violet: ‘Ik heb geen honger!’
Barbara: ‘Eet je vis op, bitch!’
Zelden zagen we zo’n krachtige moeder-dochterconfrontatie als in August: Osage
County. Violet is de moeder, een vals, pillenslikkend kreng met kanker. Barbara
de dochter, koud, hard en wraakzuchtig. De twee zien elkaar op de begrafenis van
Beverly, Violets man en Barbara’s vader. Zelfmoord. Violet kennende vraag je je
af waarom hij zo lang gewacht heeft.
August: Osage County, gebaseerd op het Pulitzerprijswinnende toneelstuk van Tracy Letts, is meer dan alleen de moeder-dochterconfrontatie. Barbara is vervreemd van haar man en tienerdochter, heeft twee zussen en een al even vileine tante, die allemaal – incluis aanhang – naar de begrafenis komen. En aan iedereen zit er wel een steekje los. Alles bij elkaar vragen (vaak: schreeuwen) zo’n tien personages om onze aandacht, maar de meeste indruk in August: Osage County maakt toch de confrontatie tussen Violet en Barbara. En niet toevallig werden zowel Meryl Streep (die Violet speelt) als Julia Roberts (Barbara) genomineerd voor een Oscar – die ze niet wonnen.
Maar dat weten we nog niet, als ik in september vorig jaar, daags na de wereldpremière in Toronto, met regisseur John Wells spreek. De in 1957 geboren filmmaker heeft een lange staat van dienst als schrijver en producer van volwassen televisiedrama (waaronder ER en The West Wing), maar maakte met August : Osage County pas zijn tweede speelfilm als regisseur.
John
Wells: ‘Ik heb wel regie gestudeerd aan de filmacademie, maar een
carrière als regisseur kwam niet meteen van de grond en toen ben ik maar scripts
gaan schrijven voor de kost. Dat leidde weer tot produceren, maar ik heb me
altijd voorgenomen weer te gaan regisseren.
Waarom wilde u juist
dit verhaal vertellen?
‘Nog voor ik überhaupt aan een film dacht, zag
ik het stuk in het theater. Twee keer. Wat in het toneelstuk goed naar voren
komt, en ik hoop in de film ook, is hoe moeilijk het is je aan je familie te
ontworstelen. En hoe de pijn wordt doorgegeven van de ene generatie op de andere
. Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar ik hoor me soms dingen tegen ze zeggen
die mijn vader ooit tegen me zei, waarvan ik gezworen had dat ik dat nooit zou
doen.’
Niet alleen slechte dingen toch?
‘Het is alle
twee. Maar we zijn van wie we afstammen.’
De film kiest vooral
voor de negatieve zaken…
‘Elk drama is melodrama. Het goede van de
stukken van Tracy Letts is dat je snapt waarom zijn personages doen wat ze doen
. Dat ze niet alleen handelen vanwege de plot, maar vanuit een bepaalde
persoonlijkheid. Dat verpakt hij allemaal in een Grieks drama. En dan voert hij
de druk op en zien we de ware aard van die mensen. Om al die dramatische
momenten in evenwicht te houden was inderdaad het grote gevecht van deze film.’
En u bent dan de rechter?
‘Ja, uiteindelijk bepaal ik wat blijft en
eruit moet. Een groot probleem was dat het toneelstuk met drieënhalf uur veel
langer was dan de film. Veel van wat ze op het toneel aan elkaar vertellen kon
ik wel laten zien, maar daardoor kwamen de zwaar-dramatische momenten veel
korter op elkaar te liggen. Ik moest er erg voor waken dat het niet tragedie
tragedie tragedie, onthulling onthulling onthulling werd. We hebben de film
daarom ook verschillende keren aan een testpubliek laten zien. Bij die tests heb
ik er vooral op gelet of er wel genoeg gelachen werd, want die ontlading is
nodig om al dat drama te kunnen verstouwen. Na zo’n testscreening praatten we
altijd met het publiek en ontdekten we dat – ongelogen – na verloop van tijd
vrijwel iedereen over zijn eigen familie begon te vertellen. In de bioscoop
stonden ook overal plukjes mensen met elkaar te praten. Tracy is er met dit stuk
echt in geslaagd dat mensen zich openstellen en over hun familie gaan praten.’
Gold dat ook op de set?
‘Absoluut. Dat werd zelfs een probleem.
Hadden we net een scène afgerond, begon de rekwisiteur een verhaal over zijn
familie te vertellen aan een van de acteurs. En de acteurs zelf ook. Tijdens de
repetities kwamen allerlei persoonlijke verhalen naar boven. Toen we eenmaal
begonnen met filmen, kon ik daar mooi op teruggrijpen, omdat ze zo mooi pasten
bij de emoties die ze moesten spelen. Niet dat ik de acteurs daar dan tegenover
de hele crew mee confronteerde, maar dan nam ik ze even apart en hielp ze
herinneren aan wat ze me toen verteld hadden.’