'Paul, je wordt alom beschouwd als wonderkind. Hoe voelt dat?'
De
Amerikaanse regisseur Paul Thomas Anderson (44), in Parijs om enkele Europese
journalisten te woord te staan over zijn nieuwe film Inherent Vice, schiet in de
lach bij de openingsvraag van een Duitse journalist. 'Kom ik nog in aanmerking
voor dat predikaat? Tja, ik heb liever dat ze me zo noemen dan iets negatiefs.
Maar in het algemeen zegt het me niet zo veel. Complimenten zijn leuk, maar als
je achter je bureau zit te zwoegen op een nieuw scenario, blijft er helemaal
niets van over. Ik denk dat elke schrijver dat herkent: je kunt ergens nog zo'n
succes mee hebben gehad, maar met elk nieuw project begin je weer helemaal
onderaan. Ik moet me elke keer weer ergens overheen zetten, mezelf ervan
overtuigen dat ik geen mislukkeling ben en niet door de mand ga vallen.
Tegelijkertijd moet ik zeggen dat het schrijven misschien wel mijn meest
favoriete onderdeel is in het hele filmproces. Als het lukt, is er niets wat
meer voldoening geeft. Het is een haat-liefdeverhouding; ergens is iedere
schrijver denk ik een masochist.'
Van de zeven speelfilms die
Anderson schreef en regisseerde sinds zijn debuut Hard Eight (1996) is Inherent
Vice – een soms doldwaze mix van misdaadfilm en stoner-komedie – pas de tweede
die hij baseerde op een bestaand verhaal. En dan was There Will Be Blood (2007)
ook nog maar heel losjes geïnspireerd door de roman Oil! van Upton Sinclair.
Vanwaar nu deze trouwe verfilming (inclusief veel letterlijk overgenomen
dialogen) van de gelijknamige roman van Thomas Pynchon? Anderson: 'Ik ben al
heel lang een groot fan van het werk van Pynchon. Enerzijds vond ik het jammer
dat er nog nooit een boek van hem was verfilmd, maar anderzijds begreep ik het
ook wel: de meeste van zijn romans – klassiekers als Gravity's Rainbow of Mason
& Dixon bijvoorbeeld – zijn zo complex en wijdlopig dat ze waarschijnlijk
waardeloze films zouden opleveren. Toen ik Inherent Vice las, uit 2009,
vermoedde ik meteen dat dit wel eens een Pynchon kon zijn die zich wél zou laten
verfilmen. Niet dat de plot nu zo helder is, maar er is tenminste een
duidelijke hoofdpersoon, en een overzichtelijke setting. Er gebeuren rare dingen
, maar de actie verplaatst zich bijvoorbeeld niet opeens naar Tokio, waar
Godzilla opduikt, zoals in Pynchons roman Vineland.'