Op 1 april ging de achtste editie van het CinemAsia festival van start. Tot maandag 6 april worden in het Amsterdamse Kriterion weer tientallen hedendaagse Aziatische films vertoond. Het festival staat dit jaar onder leiding van een nieuwe directeur: Lorna Tee, producent in Hong Kong en voormalig adviseur van het IFFR. Wij spraken haar over een opvallend programmaonderdeel dat bestaat uit een reeks LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender)-films.

Hoe is dit programmaonderdeel ontstaan?
Lorna Tee: ‘Ik wilde graag een divers programma aanbieden met veel verschillende onderwerpen en verhalen vanuit verschillende standpunten. Maar daarbij wil ik benadrukken dat deze films niet alleen zijn geselecteerd omdat ze deze thematiek hebben, het zijn in de eerste plaats heel goede films. We zijn van plan in de toekomst nog meer Aziatische LGBT-films op het festival te vertonen.’

In hoeverre zijn deze films een afspiegeling van de Aziatische cultuur?
‘In Azië is het nog steeds erg moeilijk om uit te komen voor je homoseksualiteit. Er rust nog een groot taboe op, vooral binnen families. In een paar films van de LGBT-selectie komt het familiethema duidelijk terug, zoals in de Chinese film Red Amnesia, waarin een zoon niet kan praten over zijn homoseksualiteit met zijn dementerende moeder.’

Zijn de films in Azië goed ontvangen?

‘Naast de Filipijnse film Shift uit 2013 zijn het allemaal nieuwe films, die dus nog niet in Azië zijn vertoond. Ik weet ook niet of dit gaat gebeuren. Zo verwacht ik niet dat de Vietnamese film Big Father , Small Father & Other Stories – waarin een jonge student zijn homoseksualiteit ontdekt – wordt uitgebracht in Vietnam, aangezien hier nog te veel moeite is met dit onderwerp. Ik vraag me ook af of Red Amnesia een release krijgt in China, aangezien de film een taboe in de openbaarheid brengt. En in Indonesië zullen deze films ook gevoelig liggen, omdat religie hier een heel grote rol speelt.’



Konden alle films dan wel zomaar worden gemaakt? Ze zijn soms opvallend expliciet.
‘Ja, het helpt dat de thematiek niet in alle kringen even gevoelig ligt; je ziet dat de jongere generaties in de grote steden minder moeite hebben met transseksualiteit en homoseksualiteit. In veel landen ligt seksualiteit in het algemeen moeilijk; niet alleen homoseksualiteit op zich. In Indonesië is bijvoorbeeld nog nooit zoiets expliciets gemaakt als de film The Sun, the Moon, the Hurricane, een coming-of-age-film over het personage Rain, die wordt achtervolgd door herinneringen aan zijn eerste relatie. Ik vind de film daarom erg verfrissend, en ben blij dat we die kunnen vertonen.’

Het festival vertoont vijf LGBT-films, welke zou u aanraden?
‘De film Shift – waarin een meisje valt op haar beste vriend Trevor, die homoseksueel is – vind ik geweldig. Je wordt gewoon verliefd op de twee hoofdpersonages. Het is een universeel verhaal, je kunt je met Trevor en Estela identificeren en vraagt je echt af waar hun relatie naartoe gaat.’

CinemAsia vindt plaats van 1 t/m 6 april in bioscoop Kriterion te Amsterdam. Daarna gaat CinemAsia op tour door Amsterdam, Eindhoven en Den Haag. Hier vind je meer informatie over het programma.