Hoe is dit programmaonderdeel ontstaan?
Lorna Tee:
‘Ik wilde graag een divers programma aanbieden met veel verschillende
onderwerpen en verhalen vanuit verschillende standpunten. Maar daarbij wil ik
benadrukken dat deze films niet alleen zijn geselecteerd omdat ze deze thematiek
hebben, het zijn in de eerste plaats heel goede films. We zijn van plan in de
toekomst nog meer Aziatische LGBT-films op het festival te vertonen.’
In hoeverre zijn deze films een afspiegeling van de Aziatische cultuur?
‘In Azië is het nog steeds erg moeilijk om uit te komen voor je
homoseksualiteit. Er rust nog een groot taboe op, vooral binnen families. In een
paar films van de LGBT-selectie komt het familiethema duidelijk terug, zoals in
de Chinese film Red Amnesia, waarin een zoon niet kan praten over zijn
homoseksualiteit met zijn dementerende moeder.’
Zijn de films in
Azië goed ontvangen?
‘Naast de Filipijnse film Shift uit 2013 zijn
het allemaal nieuwe films, die dus nog niet in Azië zijn vertoond. Ik weet ook
niet of dit gaat gebeuren. Zo verwacht ik niet dat de Vietnamese film Big Father
, Small Father & Other Stories – waarin een jonge student zijn homoseksualiteit
ontdekt – wordt uitgebracht in Vietnam, aangezien hier nog te veel moeite is met
dit onderwerp. Ik vraag me ook af of Red Amnesia een release krijgt in China,
aangezien de film een taboe in de openbaarheid brengt. En in Indonesië zullen
deze films ook gevoelig liggen, omdat religie hier een heel grote rol speelt.’
Op 1 april ging de achtste editie van het CinemAsia festival van start. Tot maandag 6 april worden in het Amsterdamse Kriterion weer tientallen hedendaagse Aziatische films vertoond. Het festival staat dit jaar onder leiding van een nieuwe directeur: Lorna Tee, producent in Hong Kong en voormalig adviseur van het IFFR. Wij spraken haar over een opvallend programmaonderdeel dat bestaat uit een reeks LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender)-films.
Konden alle films dan wel zomaar worden gemaakt? Ze zijn soms opvallend
expliciet.
‘Ja, het helpt dat de thematiek niet in alle kringen even
gevoelig ligt; je ziet dat de jongere generaties in de grote steden minder
moeite hebben met transseksualiteit en homoseksualiteit. In veel landen ligt
seksualiteit in het algemeen moeilijk; niet alleen homoseksualiteit op zich. In
Indonesië is bijvoorbeeld nog nooit zoiets expliciets gemaakt als de film The
Sun, the Moon, the Hurricane, een coming-of-age-film over het personage Rain,
die wordt achtervolgd door herinneringen aan zijn eerste relatie. Ik vind de
film daarom erg verfrissend, en ben blij dat we die kunnen vertonen.’
Het festival vertoont vijf LGBT-films, welke zou u aanraden?
‘De film
Shift – waarin een meisje valt op haar beste vriend Trevor, die homoseksueel is
– vind ik geweldig. Je wordt gewoon verliefd op de twee hoofdpersonages. Het is
een universeel verhaal, je kunt je met Trevor en Estela identificeren en vraagt
je echt af waar hun relatie naartoe gaat.’
CinemAsia vindt
plaats van 1 t/m 6 april in bioscoop Kriterion te Amsterdam. Daarna gaat
CinemAsia op tour door Amsterdam, Eindhoven en Den Haag.
Hier vind je meer informatie over het programma.