Het zal je maar overkomen: als stel een weekendje naar Terschelling, en dat
er dan helemaal niemand anders op de boot zit. Met dit griezelige gegeven begint
Sunny Side Up, de openingsfilm van de Telefilms 2015. Het jonge, hippe koppel
Daan en Judith (Egbert-Jan Weeber en Hannah Hoekstra) hoopt met een Waddentrip
hun kwakkelende relatie een boost te geven. Maar het blijkt dat weekend Sunderum
te zijn op Terschelling, een traditioneel, geheimzinnig feest waarbij
vreemdelingen niet gewenst zijn. Daan en Judith willen zich niet laten wegjagen
, maar is het wel verstandig om te blijven? De sfeer tussen de twee geliefden
wordt steeds grimmiger.
Regisseur
Lourens Blok (36) is met Sunny Side Up een nieuwe weg ingeslagen. Was hij
vooral bekend van het licht verteerbare Feuten, zijn nieuwe Telefilm is een vrij
onbehaaglijke psychologische thriller. Hoe is hij bij Sunny Side Up betrokken
geraakt?
Lourens Blok: 'Scenarioschrijver
Willem Bosch kwam met het idee en ik vond het meteen fascinerend: een
ogenschijnlijk normale relatie die volledig escaleert. Door dat vreemde feest
Sunderum – dat overigens echt
bestaat – komen Daan en Judith in een soort snelkookpan terecht waardoor al
snel blijkt dat er iets totaal niet klopt in hun relatie. Willem heeft voor dit
script veel gesprekken gehad met stellen. Hij ging zo'n beetje vissen naar
dingetjes die tussen hun tweeën niet zo lekker liepen, en hij merkte dat er dan
al meteen spanningen ontstonden in zo'n gesprek. Door die input wist hij: uit
dit onderwerp is heel veel te halen.'
Waarom vond je dat gegeven
van een escalerende relatie zo interessant?
'Je hoort in het nieuws
regelmatig de vreselijkste verhalen over een vader die ontspoort, die zijn
kinderen bijvoorbeeld vermoordt. Of huiselijk geweld, waarbij een vrouw toch
weer teruggaat naar haar gewelddadige man. Er gebeuren enorm heftige dingen
binnenshuis, waarvan je als buitenstaander niet weet hoe die zijn ontstaan. De
betrokkenen worden al gauw helemaal gestoord verklaard. Maar het zijn vaak heel
normale mensen, die op een of andere manier de weg kwijtgeraakt zijn. Dat heb ik
geprobeerd te laten zien met Daan en Judith in Sunny Side Up: het is een gewoon
stel, met voor veel mensen herkenbare problemen. Zoals het verliezen van je
baan, of overspel. Daan reageert daar alleen extreem op. Hij doet eerst zijn
best om nog wat van de relatie te maken, maar sluipenderwijs ontwikkelt hij een
haat voor Judith.'
De film wordt op het eind behoorlijk naar. Je
stuurt je kijkers niet bepaald met een fijn gevoel naar bed.
'Ha,
nou ja, ik heb tot nu toe eigenlijk altijd dingen gemaakt waardoor mensen met
een glimlach naar bed konden. Sunny Side Up is vrij grimmig en duister, ik vond
het heel interessant om ook eens zoiets te doen. Meer de diepte in te gaan en
mensen tot nadenken te stemmen. Ik hoop dat kijkers bij deze film helemaal
meegezogen worden doordat ze zichzelf in Daan en Judith herkennen, en dan
schrikken van waar het naartoe gaat. Ik wil mensen niet per se in shock brengen
, maar ze wel beetpakken. Dat je even uit je gemakzuchtige manier van tv kijken
komt en denkt: whoa, wat is dit? En ja, er zullen genoeg kijkers zijn die het
afschuwelijk vinden.
We hebben ook een testviewing gehad waarbij
verschillende mensen zeiden: we willen dit helemaal niet zien. Maar goed,
uiteindelijk heb ik een film voor ogen en die wil ik dan ook gewoon maken. Niet
dat ik vanaf nu alleen maar dit soort zware kost wil doen, hoor. Ik ga ook nog
een hele hoop liefdevolle dingen maken. Want ik wil er zelf wel in blijven
geloven dat liefde de overhand heeft in het leven. Maar dat zit dus niet zozeer
in deze film.'
Een nieuwe reeks Telefilms opent met Sunny Side Up, waarin een romantisch bedoeld weekendje Terschelling in een nachtmerrie verandert. Regisseur Lourens Blok: 'Ik wil mensen niet per se in shock brengen, maar ze wel beetpakken.'