De eigenzinnige Amerikaan Errol Morris (1948) is maker van documentaires als The Thin Blue Line, The Fog of War, Standard Operating Procedure en Tabloid.
Hij kreeg in 2004 een Oscar voor het ontluisterende The Fog of War, waarin de Amerikaanse oud-minister van Defensie Robert McNamara kritisch terugkijkt op de (vele) oorlogen waarbij hij actief betrokken was.
Die Oscar had Morris overigens al veel eerder moeten krijgen; voor het bloedstollende The Thin Blue Line (1988). Daarin bijt hij zich vast in de zaak van de ten onrechte voor moord ter dood veroordeelde Randall Dale Adams. Delen uit die film zijn later gebruikt in het hoger beroep van Adams, die daardoor op vrije voeten kwam. De Washington Post oordeelde destijds over de film: ‘More than fact. And more than fiction.’
Eind september spreek ik de in Cambridge, Massachusetts, woonachtige Morris ruim een uur aan de telefoon. Ik vraag hem vrij te associëren naar aanleiding van een aantal begrippen die belangrijk zijn in de wereld van de documentaire. Wat hij met veel gevoel voor ironie en zelfspot zal doen.