Vlak voor een allesbepalend examen – alleen bij een tien zijn haar cijfers goed genoeg om te worden toegelaten tot een sjieke universiteit in Engeland – wordt de achttienjarige Eliza aangerand. Vader Romeo is geschokt. Niet zozeer over wat zijn dochter is overkomen, maar vooral over wat hij denkt dat er zal gebeuren. Dat examen loopt natuurlijk nooit goed af, en dan kan Eliza niet naar Engeland. En ze moet naar Engeland, want ze is zijn oogappel, zijn enige kind, en moet een beter leven krijgen dan hij.
Romeo vraagt de schoolleiding om uitstel, maar de directeur zegt dat hij onmogelijk kan afwijken van de regels. Dit speelt zich echter allemaal af in Roemenië en Romeo weet dat de regels er in zijn land zijn om gebroken te worden, of op zijn minst omzeild. En hij kent wel iemand, die weer iemand kent, die ook weer iemand kent, die nog een gunst tegoed heeft van de directeur van de school.
In het beklemmende, intelligente drama Bacalaureat volgen we Romeo terwijl hij links en rechts beloftes doet en gunsten incasseert, en zo steeds dichter komt bij het einddoel: de tien van zijn dochter.
Regisseur van Bacalaureat is de 48-jarige Roemeen Cristian Mungiu. Ik sprak hem begin mei na de wereldpremière van zijn film in Cannes, de zelfde plek waar Mungiu in 2007 de Gouden Palm had gekregen voor zijn abortusdrama 4 Maanden, 3 weken en 2 dagen.
Is Bacalaureat een moraliteitsspel?
Mungiu: ‘Ik hoop dat het een film is. Ik wil geen moraliteitsspelen maken. En ook geen politieke, of sociaalkritische films. Ik wil films maken over mensen en hun gedrag. Door een verhaal over mensen te vertellen leer je vanzelf meer over de maatschappij waarin ze leven. Al gaat mijn film niet per se over Roemenië. Compromissen en corruptie kom je volgens mij overal tegen. Mijn film gaat over ouders die van hun kinderen een hoog moreel besef verwachten, maar ondertussen zelf moreel laakbare beslissingen nemen. Opvoeden is niet alleen wat je zegt, het gaat er ook om wat je doet. Wat je kind ziet dat je doet. En dat is een universeel gegeven.’