Igor Kovalyov (62) is een man van twee werelden. Geboren in Kiev en
debuterend als animator in Moskou (Hen, His Wife en Andrei Svislotsky), vertrok
hij in 1991 op uitnodiging van productiemaatschappij Klasky Csupo naar Hollywood
. Daar bleef hij ruim twintig jaar en werkte mee aan tv-series voor de
Amerikaanse kinderzender Nickelodeon en films (waaronder Aaahh!!! Real Monsters
en The Rugrats Movie). Tussendoor maakte hij een aantal korte, onafhankelijke
animaties (Bird in the Window, Flying Nansen, Milch) die prijzen wonnen tijdens
festivals van Japan tot Noorwegen en van Canada tot Italië.
Lastig
te duiden, intrigerende, duistere vertellingen zijn het, bevolkt door vreemde
figuren die nauwelijks spreken. Als ze al iets zeggen, is het zachtjes, in een
fantasietaal. Zijn zieke moeder, inmiddels overleden, deed Kovalyov een paar
jaar geleden weer naar Rusland verhuizen. Daar was hij sindsdien betrokken bij
een Russische jeugdanimatie voor televisie waarvan nu een filmversie voorbereid
wordt. Waar zijn toekomst zal liggen, weet hij niet.
Er zat niet
eerder tien jaar tussen twee titels van uw hand.
Igor Kovalyov: ‘Het
script voor Before Love was al in 2010 af, maar ik werd in beslag genomen door
andere zaken. Bovendien dacht ik dat het nog niet goed was en begon ik aan
andere versies. Uiteindelijk heb ik toch het origineel weer opgepakt en dat
verfilmd.’
Bent u nu tevreden?
‘Ik zou graag nog het
een en ander willen veranderen aan de timing en het ritme. Voor mij is dat het
belangrijkste van een film, hoe lang de scènes duren. Ik maak vaak de
vergelijking met een dans of muziek; de dramaturgie komt op de tweede plaats.’
Waarmee begon het idee voor de driehoeksontmoeting die we in Before Love zien?
‘Ik zag een scène voor me waarin een vrouw een man een duw geeft waardoor hij
achterover in een bloembed valt, waarna er een waterwagen passeert die de boel
besproeit. Zoiets is een puzzelstukje, ik weet niet wat ervoor of erna gebeurt,
ik val ergens midden in het verhaal. De kunst is om de rest van de puzzel erbij
te vinden. Ik werk altijd lang aan het script, dat is de zoektocht, maar
vervolgens kort aan de opname. En het monteren duurde maar één dag.’
Zoals bij al uw onafhankelijke animaties bepaalt het achtergrondgeluid een
groot deel van de sfeer.
‘Zeker zestig tot zeventig procent van wat
je hoort, blijft onzichtbaar, er gebeurt veel achter het scherm. Een radio uit
een open raam, kinderstemmen, autoverkeer, vogelgezang. Wanneer ik een script
schrijf, werk ik op twee pagina’s tegelijk. Links noteer ik wat in beeld komt,
rechts staat het geluid. Ik hoor mijn films eerder dan dat ik ze voor me zie.’
Tijdens het HAFF gaat Before Love van Igor Kovalyov in première, zijn eerste onafhankelijke animatie sinds tien jaar. ‘Ik hoor mijn films eerder dan dat ik ze voor me zie.’
Maakt u geen tekeningen?
‘Niet in het eerste stadium
van het creatieve proces. Dan bestaat mijn werk alleen uit letters en cijfers:
wat gebeurt er en hoeveel beelden duurt dat? Daarna ga ik de personages en de
achtergrond ontwerpen, met potlood op papier, en dat scan ik naar de computer.
Maar ik maak nooit een storyboard, ik heb alles in mijn hoofd.’
Waarom spreken uw personages in gefluisterde raadseltaal?
‘Het gaat
om het overbrengen van een gevoel, het publiek moet een situatie herkennen
waarna het zelf mag bedenken waarover gepraat werd. Elke kunst moet een mysterie
hebben, ik hoef niet alles uit te leggen, ik vind het niet interessant wanneer
mensen niet hoeven te kauwen maar alleen maar iets te slikken krijgen. Het
grootste compliment is voor mij wanneer de ene kijker zegt begrepen te hebben
dat mijn film daar- en daarover ging, en de andere iets heel anders beweert.
Overigens heb ik gemerkt dat men in Azië meer van mijn werk houdt dan in Europa
. Ik weet niet waarom.’
Houdt u tijdens het creëren rekening met
de latere toeschouwers?
‘Volstrekt niet. Zo’n onafhankelijke film is
mijn speelgoed, ik denk alleen aan mezelf wanneer ik ermee bezig ben. Bij tv-
series en speelfilms is het precies andersom, daarbij staat het publiek voorop.
Welke leeftijd heeft het, wat is hun achtergrond? Ik houd niet altijd van het
resultaat, maar daarbij gaat het er simpelweg om iets te verkopen.’
U heeft gezegd dat het uw droom is ooit een speelfilm met echte mensen te
regisseren.
‘Het script voor Before Love was aanvankelijk bedoeld
voor live action, maar na een paar maanden maakte ik er toch animatie van.’
Waarom?
‘Misschien ben ik niet zo dapper, ik begon te twijfelen omdat
ik zoiets nog nooit had gedaan. Het lijkt me ook ingewikkeld om acteurs
allerlei details te moeten vertellen om te krijgen wat ik hebben wil. Als ik
teken, doe ik alles gewoon zelf.’
Voor vertoningen van
Before Love op het HAFF, klik
hier.