Was u nooit bang dat hun ontluikende liefde de film zou gaan beheersen?
‘Ik was eigenlijk alleen maar bang dat ik het derde wiel aan de wagen zou worden. Het is al moeilijk genoeg als je met één acteur onenigheid krijgt, maar tegen een koppel leg je het altijd af. Maar dat gebeurde gelukkig nooit.’
Uw Roemeense collega Cristi Puiu vertelde ooit dat de beste momenten in zijn films ongelukjes zijn. Dingen die hij niet heeft verzonnen, maar toevallig gebeuren of ontstaan op de set. Staat u ongelukjes toe?
‘Absoluut. Ik creëer juist situaties waarin het echte leven kan binnendringen. Bij het zoeken naar de juiste locatie heb ik het hele zuidelijk halfrond afgezocht naar de perfecte vuurtoren. Die vond ik uiteindelijk bij Cape Campbell in Nieuw-Zeeland. De vuurtoren stond op zo’n anderhalf uur rijden van de bewoonde wereld. Ik stelde die plek voor aan mijn studio, Dreamworks, en hun eerste reactie was: Onmogelijk. Je bent iedere dag drie uur bezig om alles er naartoe en er weer vandaan te krijgen. Waarop ik voorstelde dat we er dan maar de volle vijf weken zouden blijven zitten. Ook onmogelijk, want dit is een studiofilm en je hebt een crew van zeventig man. Maar ik heb maar twaalf man nodig. En waar zet je dan je green screen neer? Ik gebruik helemaal geen green screen. En wie hangt je licht op? Ik gebruik natuurlijk licht. Uiteindelijk vonden ze het goed als ik ook de acteurs zo gek kreeg. Dus ik belde Michael en vroeg of hij daar vijf weken bij mij wilde komen wonen. Zijn eerste reactie was: nee, dat gaat me te ver. Ik drukte door: maar Michael, jij bent de beste acteur van de wereld. Ik kan je als regisseur niets vertellen wat je niet al weet. Ook zonder mij ben je goed. Ik kan je wel een ervaring bieden. En in die ervaring kunnen we het echte leven vinden.’
En in het echte leven gebeuren ongelukjes.
‘Precies. De beste momenten in een film zijn altijd momenten die niet herhaalbaar zijn. Of dat nou een dialoog is, Michael die een geit melkt, wat de film helemaal niet gehaald heeft, of de scène waarin Alicia zijn snor afscheert.’
Wat wel in de film zit...
‘Het heeft me maanden gekost om de studio ervan te overtuigen dat zij dat echt zelf moest doen. Want ze waren daar bang dat ze hem zou snijden, omdat ze geen professionele snorrenscheerster is.’
U maakt een grapje.
‘Was het maar waar. De studio wilde dat we een nepmesje zouden gebruiken, heel veel scheerschuim op zijn snor zouden smeren en dan in close-up, zodat je niet zou zien wie scheert, zijn snor eraf zouden laten halen door een professional. Ook dat was nog een heel gevecht. Al vonden Michael en Alicia het best. Uiteindelijk mochten we die scène toch doen zoals ik het wil. Iedereen heel gespannen, behalve Michael, want die heeft inmiddels veel vertrouwen in Alicia. Alicia is wel gespannen, omdat iedereen zich er zo tegenaan bemoeid heeft, maar dat is juist goed voor de film, omdat haar personage ook zenuwachtig is op dat moment. Tien minuten later is de snor eraf. Zonder enig probleem. En het is een uniek shot geworden. Ook letterlijk, want zoiets kan je maar één keer doen. Dat is een goed voorbeeld van hoe ik op zoek ben naar momenten die maar één keer kunnen gebeuren. Dat kan trouwens ook na dertig takes zijn, omdat je soms lang moet wachten op dat ene moment.’
U zei net dat u uw acteurs tijdens de opnamen een ervaring wil meegeven. Wat houdt u er eigenlijk zelf aan over?
(denkt even na en dan lachend) ‘Therapie!’